Nedersaksenlijn stap dichterbij: overwegbeleid wordt heroverwogen
De huidige strenge veiligheidseisen voor spooroverwegen worden heroverwogen waardoor de aanleg van nieuwe spoorlijnen weer binnen bereik komt. Begin 2025 gaat de regering hierover in gesprek met Rover en de spoorvervoerders, heeft de Tweede Kamer besloten na een lobbybrief van Rover.
Vooropgesteld, veiligheid is van groot belang. Maar de huidige veiligheidseisen zijn zo streng, dat zij het laten rijden van meer treinen en het aanleggen van nieuwe spoorverbindingen verhinderen. Zo werd de terugkeer van de spitstrein Harderwijk – Amersfoort, die in het verleden zonder problemen reed, door de nieuwe voorschriften geblokkeerd. Door diezelfde veiligheidsvoorschriften valt de aanleg van de Nedersaksenlijn vier keer zo duur uit. Ook relatief kleine spooruitbreidingen raken buiten bereik omdat er geen extra treinen kunnen rijden zonder eerst de nodige overwegen te vervangen door een tunnel – iets waar vaak gewoon geen geld voor is.
Er moet een betere balans worden gevonden tussen veiligheid en de mogelijkheid om het treinverkeer te laten groeien, bepleit Rover. De Tweede Kamer blijkt het daarmee eens: een motie om de veiligheidseisen opnieuw te bekijken, werd unaniem gesteund. Begin 2025 gaat de regering samen met Rover en de spoorvervoerders op zoek naar oplossingen. De Kamer wil voor 1 mei worden geïnformeerd over de uitkomsten.
Rover is tevreden en gaat zich komend jaar inzetten voor uitbreiding van het treinverkeer op een veilige maar ook kostenefficiënte manier. We hopen dat de aanleg van de Nedersaksenlijn, maar ook uitbreidingen van bestaande spoorlijnen zoals de Valleilijn tussen Barneveld Zuid en Ede-Wageningen, hiermee een stap dichterbij komen.