Fyra-alternatief stap in de goede richting
Rover en TreinTramBus zijn verheugd over het Fyra-alternatief dat per 11 maart deels het gat zal vullen dat de Beneluxtrein achterlaat en willen graag snel met de spoorwegmaatschappijen om tafel om over een definitieve oplossing te praten. De reizigersverenigingen vinden snelle uitbreiding van de tijdelijke treinverbinding noodzakelijk en willen dat de tijdelijke intercity Antwerpen – Roosendaal blijft rijden totdat een uurdienst Randstad – Brussel kan worden geboden.
Per 11 maart moet de Beneluxtrein eens per twee uur gaan rijden op een deel van zijn oude traject: tussen Den Haag HS en Brussel. Rover en TreinTramBus zijn vooral tevreden over de terugkeer van voordelige kaartsoorten als het weekendretour en het jongerentarief. “Dit is een grote stap in de goede richting”, aldus Kees Smilde van TreinTramBus, “we gaan graag met de spoorwegmaatschappijen in gesprek over de lange termijn. Wij hopen dat de Beneluxtrein definitief kan blijven bestaan.”
Wel willen Rover en TreinTramBus dat de frequentie van de treinen zo snel mogelijk wordt verhoogd naar een uurdienst. “Vóór het afschaffen van de Beneluxtrein per 9 december zat de trein elk uur al stampvol”, aldus Rover-woordvoerder Sanne van Galen, “als NS en NMBS hopen het oude reizigersaantal weer terug te winnen zal een twee-uurdienst onvoldoende zijn”. Om diezelfde reden verwerpen de reizigersorganisaties het plan van de spoorwegen om de tijdelijke intercity Antwerpen – Roosendaal per 11 maart weer op te heffen: deze extra capaciteit zal hard nodig zijn.
Rover en TreinTramBus betreuren het wel dat de reiziger nog tot 11 maart op de nieuwe treindienst moet wachten. De start van de dienstregeling per 18 februari, met tweemaal per dag een retourrit in beide richtingen, is voor reizigers immers geen serieus te nemen dienstregeling.