Skip to main content

Blog: afspraken nakomen

Deze week markeert het einde van de “tijdelijke verzwaring van de gedeeltelijke lockdown”. Voor het OV maakt het weinig verschil. Mobiliteit is een basisbehoefte, er is daarom afgesproken dat het OV gewoon blijft rijden - ongeacht semi-lockdowns en andere redenen die voor minder reizigers zorgen. Om deze afspraak te kunnen uitvoeren, heeft het Rijk aan de OV-sector een vergoeding beschikbaar gesteld.

We keken bij Rover dan ook vreemd op toen we hoorden dat NS de dienstregeling met 10% ging afschalen “wegens minder reizigers in de trein”. Het gaat in tegen de afspraak die we met elkaar hebben gemaakt. Treinen rijden voor de reizigers, die nu te maken krijgen met langere overstaptijden en minder reismogelijkheden. Bovendien staan we als samenleving voor een uitdaging de reiziger te behouden voor het OV, zodat we niet na de coronacrisis een paar stappen terug doen in de klimaatcrisis. Goede dienstverlening blijft daarom belangrijk. Wanneer NS reizigers op een tochtig station laat wachten op een trein die slechts twee keer per uur langskomt, loopt de hele OV-sector het risico deze reizigers te verliezen.

Natuurlijk verwachten we geen wonderen van OV-bedrijven. Als veel personeelsleden uitvallen omdat zij wegens de RIVM-richtlijnen in quarantaine verpozen, is een afgeschaalde dienstregeling een kwestie van overmacht. Of daar nu ook sprake van is, hadden wij kunnen weten als NS het gesprek met de consumentenorganisaties was aangegaan. Door de consumentenorganisaties te passeren, is ook een belangrijke andere afspraak niet nagekomen. Reden voor ons om NS hier op aan te spreken en opheldering te eisen.

Dat in tijden van crisis zaken anders gaan dan anders, is begrijpelijk. Maar de reiziger wil er op kunnen rekenen dat de dienstverlening in het OV niet wordt beperkt zonder hele goede reden. En zeker niet zonder een goed gesprek.

Freek Bos,
Directeur Rover

Corona