Skip to main content

Incidentele treinreis wordt moeilijker en duurder

thumb WegwerpchipConsumentenorganisaties zijn ronduit negatief over de veranderingen in het treinkaartjesaanbod per woensdag 9 juli. Vanaf deze datum is het papieren treinkaartje voorzien van een chip. Deze ‘eenmalige chipkaart’ kost standaard €1 extra en is alleen verkrijgbaar tegen vol tarief. Reizen met korting kan vanaf dat moment alleen nog met een OV-chipkaart.

De consumentenorganisaties vinden het verstandig dat het losse treinkaartje niet helemáál is afgeschaft, zoals NS oorspronkelijk wilde. De toeslag van €1 vinden zij echter onacceptabel. Bij een afstand als Amsterdam-Utrecht betekent dit bijvoorbeeld een prijsverhoging van 14%. Dat terwijl de klant geen extra waar krijgt voor zijn extra geld. Het betreft een eenzijdige verhoging.

De consumentenorganisaties vrezen bovendien dat de verplichting om ook met de eenmalige chipkaart in en uit te checken zal leiden tot vergissingen en ongemakkelijke situaties. Op het kaartje staat immers al duidelijk aangegeven waar en wanneer het geldig is, en de poortjes staan (nog) open. “Dit is geen slimme maatregel,” stellen de consumentenorganisaties. “Het eenmalige chipkaartje zal, net als het huidige papieren treinkaartje vol tarief, vooral worden gekocht door incidentele reizigers. Om deze mensen in de trein te houden moeten geen ingewikkelde belemmeringen worden opgeworpen.”

De consumentenorganisaties zijn ook negatief over het afschaffen van het papieren kortingskaartje. Dit kaartje is onmisbaar voor houders van een Voordeelurenabonnement die niet met de OV-chipkaart uit de voeten kunnen. Daarnaast is dit een beperking van de mogelijkheid om van de ‘meereiskorting’ te profiteren: dit is straks alleen nog mogelijk voor wie een OV-chipkaart en reissaldo heeft aangeschaft. Het gemak van de vervoerder gaat boven het gemak van de reiziger, concluderen de consumentenorganisaties.

Lees hier het volledige advies van de consumentenorganisaties en het besluit van de spoorvervoerders in het NOVB.

*) Adviserende consumentenorganisaties in het NOVB zijn: ANWB, Consumentenbond, Ieder(in), LSVb, Oogvereniging, Rover, Unie KBO en de verenigde regionale consumentenplatforms (Rocov’s).