Skip to main content

Klachtenstroom volle treinen houdt aan

thumb AmsterdamAlkmaarNa de enorme klachtenvloed die Rover in september binnenkreeg over volle treinen, staat ook in oktober de teller niet stil: op 21 oktober registreerde ons meldpunt volle treinen al meer dan 1400 klachten over deze maand. Rover heeft de aanhoudende klachtenstroom met succes breed onder de aandacht gebracht. Staatssecretaris Mansveld heeft vorige week aan de Tweede Kamer laten weten een einde te willen aan de structureel overvolle treinen. Maar op dit moment is dat einde dus nog niet in zicht, bovendien zullen de vele spoorwerkzaamheden tijdens de herfstvakantie naar verwachting nog voor de nodige drukte zorgen.

intercity utrecht-amsterdam 17 oktober 2013 11.25 uur2De staatssecretaris heeft er begrip voor dat treinen voller dan normaal kunnen zijn bij incidenten, storingen en onverwachte pieken, maar wil dat NS iets doet aan treinen die structureel te vol zitten. De NS brengt op dit moment in kaart wat de oorzaken zijn van de volle treinen en moet aan de hand van de uitkomsten maatregelen nemen "zodanig dat de problemen zich vanaf begin 2014 niet meer in deze mate en gedurende zo'n lange periode voordoen'', stelt Mansveld. Volgens de staatssecretaris leiden overvolle treinen tot een niveau van reiscomfort dat onder het aanvaardbare basisniveau ligt.

Dankzij de vele foto’s, meldingen en opmerkingen in ons ‘meldpunt volle treinen’ is het mogelijk geweest een goed beeld te schetsen van dit gebrek aan reiscomfort. Het is belangrijk de overvolle trajecten in kaart te blijven brengen, zodat NS maatregelen kan treffen en we een beeld kunnen vormen van het resultaat van deze maatregelen. Blijf overvolle treinen dus vooral melden via www.volletreinen.nl! Ook wanneer het een trein van een regionale vervoerder betreft, want volle treinen komen niet alleen voor bij NS.

De eerste twee weken van oktober leverde in ons meldpunt het volgende beeld:

 

Top 10 van de meest genoemde volle treinen:

  1. IC Hilversum – Amsterdam Zuid vertrek 08:23 uur
  2. IC Leiden – Utrecht CS vertrek 07:22 uur
  3. IC Utrecht Centraal – Deventer vertrek 07:35 uur
  4. Sprinter Hilversum – Utrecht CS vertrek 08:03 uur
  5. IC Alkmaar – Haarlem vertrek 07:46 uur
  6. Sprinter Utrecht Centraal – Hilversum vertrek 08:41 uur
  7. IC Castricum – Amsterdam Sloterdijk vertrek 08:07 uur
  8. IC Deventer – Zwolle vertrek 07:47 uur
  9. IC ‘s Hertogenbosch – Utrecht vertrek 10:08 uur
  10. Sprinter Hilversum – Utrecht Centraal vertrek 08:16 uur

intercity amsterdam-deventer 18 oktober 17.31 uur

Oorzaak

Maar liefst 77,3% van de reizigers wijt de drukte aan een te korte trein. 11,8% geeft aan het niet te weten. Overige reizigers wijten het aan een uitgevallen trein of storing.

Drukste momenten

De meeste volle treinen worden nog steeds gemeld op dinsdag, gevolgd door maandag en donderdag. Veruit de meeste meldingen worden gedaan in de ochtendspits: 31% tussen 7 en 8 uur ’s morgens en 21,6% tussen 8 en 9 uur, tegenover 18,5% in de avondspits tussen 17:00 en 18:00 uur. Dit komt overeen met de statistieken van september.

Zitplaatsen

Reizigers geven aan hoe lang zij in de trein hebben moeten staan. Voor 20,6% was dit tussen de 15 en 20 minuten, 15% moest 20 tot 25 minuten blijven staan en 15% minder dan 15 minuten. Nog eens 13,3% stelde een half uur te hebben gestaan in de trein.