LOCOV adviseert over alternatief Fyra
Rover en de collega-consumentenorganisaties in het Locov hebben vandaag hun advies uitgebracht over het voorstel van NS en NMBS voor een alternatief voor de Fyra. Wij zijn positief over de richting die hiermee wordt ingeslagen. Die is voor de reizigers op een aantal punten beter dan de oorspronkelijke koers, ook als de bestelde treinstellen technisch in orde waren geweest. Wel bevat het NS/NMBS-voorstel belangrijke minpunten. Wij vinden het noodzakelijk dat deze worden weggewerkt.
In ons advies hebben wij ook andere mogelijkheden in ogenschouw genomen dan het voorstel van NS en NMBS. Vasthouden aan de oorspronkelijke invulling van de concessie is één optie. Reizigers tussen Nederland en België krijgen dan geen behoorlijk alternatief voor de snellere maar veelal duurdere hogesnelheidstrein met zijn reserveringsverplichting. Ook is de verbinding van Noord-Brabant en Den Haag met België daarin slecht geregeld. Tegen deze invulling van de concessie hebben wij de afgelopen jaren dan ook veel bezwaar gemaakt.
Opnieuw aanbesteden is een andere mogelijkheid. Zeker voorlopig zien wij hierin geen heil. Voor de reiziger moet er een goede afstemming zijn met het omringende net op het gebied van dienstregeling, tarieven, informatie, dagelijkse dienstuitvoering enzovoort. De hieraan verbonden beperkingen en complicaties zijn niet eenvoudig oplosbaar. Aanbesteding van grensoverschrijdende verbindingen is extra ingewikkeld, omdat de eisen niet alleen door Nederland, maar ook door België worden bepaald.
Wij zien het voorstel van NS en NMBS als enige mogelijkheid om reizigers op korte termijn een beter perspectief te bieden. Maar dan moet het voorstel wel op de volgende punten worden verbeterd:
- Sneller herstel van de Beneluxverbinding. Het tot 2012 geboden niveau – een volledige uurdienst tussen Amsterdam en Brussel – moet eerder worden bereikt dan december 2014.
- Geen langere reistijd met de Beneluxtrein. Het is niet acceptabel dat deze intercity 20 tot 30 minuten trager wordt dan vroeger. Het kan en moet sneller, vervoerders en Infrabeheerders!
- De Belgische intercity, die nu op korte afstand van Roosendaal in Essen eindigt, moet doorrijden naar Roosendaal.
- Het wegvallen van de huidige IC-verbindingen Breda-Dordrecht en Venlo-Eindhoven zal op een goede manier moeten worden gecompenseerd.
Klik hier voor het volledige Locov-advies.