Meer dan 2000 klachten over volle treinen
In september kwamen er ruim 2200 klachten bij Rover binnen over volle treinen. Maar ook in oktober gaat het nog hard: de afgelopen dagen werden alweer 350 klachten geregistreerd. Rover brengt de klachten in kaart om ze voor te leggen aan de vervoerders en andere partijen die ons kunnen helpen de overvolle treinen aan de kaak te stellen (zoals decentrale overheden en de media). Een analyse van de meest recente meldingen:
Oorzaak
Reizigers worden gevraagd zelf in te schatten wat de oorzaak is van de overvolle trein. Maar liefst 77,4% geeft aan dat de drukte te wijten is aan een te korte trein. 11,2% kan de oorzaak niet verklaren. Slechts een kleine 4% wijt de drukte aan een storing of vertraging. Overigens kan een verstoring ergens in het land ook weer een oorzaak zijn van een te korte trein elders, als gevolg van de logistieke bijsturing van NS.
Drukste momenten
De drukste dag van de week is de dinsdag, gevolgd door maandag en donderdag. Veruit de meeste meldingen worden gedaan in de ochtendspits: 34,4% tussen 7 en 8 uur ’s morgens en 24,7% tussen 8 en 9 uur, tegenover 16,8% in de avondspits tussen 17:00 en 18:00 uur. Schijnbaar moet de Nederlander nog altijd massaal op hetzelfde tijdstip op het werk of de studie verschijnen, waar de terugreizen meer verspreid verlopen.
Zitplaatsen
Een trein is niet meteen “vol” wanneer er geen zitplaats beschikbaar is. Zoals NS veelvuldig meldt: “een treinkaartje is een vervoerbewijs, geen zitplaatsbewijs”. Voor sprinters houdt de planning rekening met de vulling van staanplaatsen (circa 20 per rijtuig) met het uitgangspunt dat reizigers hier niet langer dan 15 minuten in staan. Voor intercity's streeft NS naar een zitplaats voor iedereen. Een staanplaats in de drukke spits is niet altijd te voorkomen, wel is het belangrijk dat reizigers zich goed vast kunnen houden. Uit de ingezonden foto’s en meldingen in ons meldpunt blijkt echter dat treinen vaak veel voller zitten, waardoor mogelijkheden voor reizigers om zich goed vast te houden ook nogal eens ontbreken. In 19,8% van de binnengekomen meldingen bij Rover blijkt de reiziger 15 tot 20 minuten te moeten staan in de trein, 15% zelfs 20 tot 25 minuten. 13,9% staat 10 tot 15 minuten. 11,8% meldt maar liefst 25 tot 30 minuten te moeten staan. Een staanplaats van 55 tot 60 minuten wordt door 1,3% gemeld.
Top 10 volle treinen
Opvallend is dat de altijd drukke Flevolijn uit de top 10 is verdwenen. Betekent dit dat de getroffen maatregelen van NS eindelijk effect hebben, of hebben reizigers het opgegeven dit traject te blijven melden? Rover brengt enkel de meest beklaagde trajecten in beeld, treinen die wel vol zijn maar waarover niet veel wordt geklaagd komen minder hoog in onze top 10 uit de bus.
Een top 10 van de meest genoemde volle treinen ziet er op dit moment als volgt uit:
- IC Hilversum – Amsterdam Zuid vertrek 08:23 uur
- Sprinter Koog-Bloemwijk – Amsterdam Centraal vertrek 07:10 uur
- IC Utrecht Centraal – Amersfoort vertrek 07:35 uur
- IC Amsterdam Centraal – Hilversum vertrek 17:31 uur
- IC Utrecht Centraal – Amersfoort vertrek 07:50 uur
- IC Amersfoort – Den Haag CS vertrek 07:40 uur
- IC Bodegraven – Utrecht vertrek 07:45 uur
- Sprinter Amersfoort – Zwolle vertrek 16:43 uur
- Sprinter Hilversum – Utrecht Centraal vertrek 08:03 uur
- Sprinter Purmerend Weidevenne – Schiphol vertrek 07:45 uur
Al deze trajecten worden gereden door NS. De klachten lijken dus direct samen te vallen met het NS-beleid rond “gepaste materieelinzet”.