NS geeft beleid stations overslaan toe
Het is wel degelijk beleid van NS om bij vertraging soms een station over te slaan. Dat blijkt uit een brief van NS aan Rover. De erkenning is opvallend, want NS heeft Rover altijd voorgehouden dat het overslaan van stations geen beleid is en er sprake zou zijn van incidenten. Staatssecretaris Mansveld vindt het overslaan van stations “in principe niet acceptabel.” Toch ontvangt Rover er steeds meer klachten over. Rover wil dat er paal en perk wordt gesteld aan het voorbijrijden van stations.
Rover signaleerde dit najaar een toenemend aantal klachten over NS-treinen die stations voorbij rijden bij vertraging. In oktober vroeg Rover om opheldering en stelde het onderwerp breed aan de kaak waarna Kamervragen volgden. De staatssecretaris maakte later bekend dat in 2013 gemiddeld 9 keer per dag een station werd overgeslagen. Het gaat hierbij vooral om de trajecten tussen Nijmegen en Arnhem, tussen Bergen op Zoom en Vlissingen en tussen Utrecht en Hilversum. Daarnaast worden vooral kleine stations incidenteel voorbij gereden, maar ook grotere stations zoals Haarlem, Alkmaar, Delft, Den Haag HS, Eindhoven, Hilversum en Leiden Centraal staan op de lijst. In vergelijking met vorige jaren, is het in 2013 vaker voorgekomen dat een station voorbij werd gereden.
NS heeft Rover inmiddels per brief laten weten dat er diverse redenen kunnen zijn om een station over te slaan, maar dat dit in het overgrote deel van de gevallen een bijsturingsmaatregel betreft bij een opgelopen vertraging. De maatregel moet olievlekwerking van de vertraging voorkomen. Volgens NS wordt het besluit een station voorbij te rijden enkel genomen als dit nog helder gecommuniceerd kan worden. Uit binnengekomen klachten bij Rover blijkt deze heldere communicatie echter nog wel eens te ontbreken.
Rover vindt dat NS en ProRail het probleem van ‘olievlekwerking’ door vertraagde treinen op een andere manier moeten aanpakken dan door simpelweg stopstations voorbij te rijden. Om te beginnen door de oorzaken van veelvuldig optredende vertragingen beter aan te pakken. Dat ligt voor een belangrijk deel wel degelijk binnen de macht van de partijen op het spoor. Daarnaast moet er voldoende gelegenheid zijn om vertraagde stoptreinen voorbij te kunnen rijden. Het rijden met hogere treinfrequenties brengt nu eenmaal met zich mee dat ook hogere eisen moeten worden gesteld aan de bijsturingsmogelijkheden bij vertragingen. Rover is ontevreden met het antwoord van NS en wil verder in gesprek over dit onderwerp.