Ongelijke behandeling studenten in het OV
Het OV loket signaleert ongelijkheid en bureaucratische rompslomp voor studenten met een defecte OV-chipkaart.
Het OV loket, de onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer, vindt dat de positie van studenten in het openbaar vervoer moet worden verbeterd. Als hun OV-chipkaart defect is, worden studenten anders behandeld dan niet-studenten. Deze ongelijke behandeling is volgens het OV loket “onlogisch en onnodig”. Bovendien worden studenten die problemen ondervinden met hun kaart vaak van het kastje naar de muur gestuurd. Bij het ‘reisrecht’ van studenten zijn drie instanties betrokken, die onvoldoende samenwerken.
Ongelijke behandeling
Houders van een OV-abonnement die te kampen krijgen met een defect aan de OV-chipkaart, kunnen bij enkele streekvervoerbedrijven blijven reizen zonder extra te betalen. Ze moeten een fotokopie tonen van de defecte kaart en een uitdraai van het digitale transactieoverzicht waarop hun abonnement vermeld staat.
Deze regeling geldt voor Arriva, Syntus, Connexxion en Veolia, die trein- en busdiensten exploiteren. Voor de lijnen van de RET en HTM kunnen abonnementhouders met een defecte OV-chipkaart een tijdelijke kaart krijgen. Het duurt meestal drie weken voordat een nieuwe chipkaart gereed is.
De regeling geldt echter niet voor houders van een studenten OV-chipkaart. Studenten die op een nieuwe kaart wachten – omdat de oude defect is – moeten gewoon betalen om te kunnen blijven reizen. Als ze recht hebben op restitutie (wat het geval is als de kaart een onzichtbaar, technisch gebrek heeft), dan moeten ze deze achteraf aanvragen. “Dit heeft vaak grote financiële gevolgen”, aldus het OV-loket, dat pleit voor een “eensluidende regeling, voor studenten en alle andere abonnementhouders”.
Noodzakelijke uitwisseling
Studenten ondervinden daarnaast problemen omdat bij het studentenreisrecht (onderdeel van de studiefinanciering) drie instanties betrokken zijn, die hun gegevens slechts beperkt uitwisselen. De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) checkt of iemand is ingeschreven voor een studie en kent aan studerenden het reisrecht (OV-abonnement) toe. Vervolgens voert de Regisseur Studenten Reisrecht (RSR), een onafhankelijke rechtspersoon, de digitale administratie van het reisproduct van studenten. Deze RSR beschikt over de persoonsgegevens van de studenten, maar schermt deze vanwege de privacy af voor de OV-bedrijven.
De noodzakelijke uitwisseling van gegevens tussen RSR en Trans Link Systems (verantwoordelijk voor de OV-chipkaart) vindt plaats met het chipkaartnummer als sleutel.
Een van de problemen is dat alleen de Klantenservice OV-chipkaart voor studenten bereikbaar is, terwijl deze klantenservice vaak niet beschikt over de informatie die nodig is om studenten te kunnen helpen. Als een reisproduct niet klaar staat bij een automaat, kan Klantenservice OV-chipkaart niet in de bestanden van RSR en DUO kijken om te zien of het reisrecht al is toegekend. Dient een student (bijvoorbeeld vanwege een defecte kaart) een verzoek in voor terugbetaling van reiskosten, dan wordt dit verzoek behandeld door de RSR, maar deze instantie is voor studenten niet bereikbaar en de Klantenservice OV-chipkaart heeft geen informatie over de behandeling van restitutieverzoeken.
Het OV loket stelt voor dat de RSR meer transparant gaat werken en direct toegankelijk wordt voor studenten. Een andere optie is dat de drie instanties vaker persoonlijke gegevens van studenten uitwisselen als een student hiervoor zelf toestemming heeft gegeven. “Privacy is immers ook een keuze”, aldus het OV loket.
Rover
Rover herkent de problemen die door het OV loket zijn gesignaleerd. Al eerder schreven wij een brief over de problemen met defecte Studenten OV-chipkaarten aan het Directeurenoverleg Chipkaart (DOC). Samen met de LSVb vroegen wij minister Bijsterveldt bovendien om een oplossing voor de aanhoudende problemen met de studentenkaart. De antwoorden zijn tot nu toe teleurstellend. De Studenten OV-chipkaart blijft ook van Rover de aandacht hebben.
Rover heeft in 2008 het OV loket opgericht met steun van het Ministerie van V&W. Het loket werkt nu als onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer.