Skip to main content

België en Nederland, het eeuwige misverstand

Het gedoe rond de FYRA tussen Brussel en Amsterdam is exemplarisch voor de arriengrootrelatie tussen Nederland en België. De Belgen doen zaken aan de eettafel en de Nederlanders aan de vergadertafel. De Nederlandse Minister ging in Brussel op bezoek bij haar Belgische collega om 11.00 in de ochtend. Dat is een tijdstip waarop Nederlanders zaken doen, de Belgen doen dat enkele uren later tijdens de lunch. De Nederlandse Minister kwam met lege handen thuis en dreigde met een juridische claim. Voor de Belgen is dit het zoveelste bewijs van de Nederlandse botheid. De claim is intussen ingeslikt. Belgen zijn gewoon betere diplomaten dan die gelijkhebberige Hollanders.

De directie van de Nationale Maatschappij van Belgische Spoorwegen spreekt over de “voogdijminister”.Dat zal de directie van de NS nooit zeggen. De Nederlandse Staatssecretaris benadrukte de onafhankelijkheid van de Nederlandse Spoorwegen en zei tegen de Tweede Kamer niet in de verantwoordelijkheid van de bedrijven te willen treden. Evenals haar Belgische collega is zij eigenaar van het bedrijf, maar de woordkeus weerspiegelt een andere benadering.

Nederland negeert het Belgische belang van een rechtstreekse goederenspoorlijn Antwerpen – Duitsland door Nederlands Limburg en werpt alle mogelijke bezwaren op, vooral op milieugebied. Maar als de Hedwigpolder onder water moet zijn de Zeeuwse sentimenten op eens belangrijker dan het milieubelang. De Belgen vinden de Nederlanders terecht hypocriet.

Waarom was de Beneluxtrein een succes? Omdat de Beneluxtrein alle nationale hebbelijkheden respecteerde. De Belgische en Nederlandse tarieven waren van toepassing. De rijtuigen waren Nederlands en de locomotieven kwamen uit België. De Beneluxtrein pretendeerde weinig, maar je kon er een kop koffie krijgen voor de Nederlanders of een tas koffie voor de Belgen. Voor de Belgen was er fruitsap en voor de Nederlanders vruchtensap. Iedereen gelukkig.

Nu rijdt er een Italiaanse trein, die de Belgen gekocht lijken te hebben, maar de Nederlanders mogen onderhouden. Voer voor misverstanden. Ook het tariefsysteem is zowel voor de Belgische als voor de Nederlandse reizigers onherkenbaar. Het is gebaseerd op het tariefsysteem van de Franse spoorwegen. Dat kan alleen maar fout gaan, zowel in België als in Nederland.

Arriën Kruyt

Voorzitter Rover