Open brief aan NS over gele vertrekstaten
Het Brabants Dagblad gaf Rover gelegenheid een open brief aan de NS-directie te publiceren. Afgelopen zaterdag verscheen onderstaande brief in de krant over het voornemen van NS de gele vertrekstaten af te schaffen. Rover zal zich later deze maand samen met de andere consumentenorganisaties in het Locov nog buigen over een formaal advies mbt dit voornemen.
Geachte NS-directie,
Op 4 december kwam in het nieuws dat u voornemens bent om de gele vertrekstaten gefaseerd te laten verdwijnen van de stations. De nodige commotie volgde. Reizigers bellen en mailen ons en ook op twitter is het een hot topic.
Uw voornemen past in de beleidslijn dat NS met de tijd meegaat en dat de reiziger dan vanzelf wel zal volgen. Chip vervangt papier, automaten vervangen medewerkers. Er komen paaltjes en poortjes en statische info wijkt voor dynamische. De ideale NS-reiziger van deze tijd reist op saldo met de chipkaart (uiteraard voorzien van het product ‘automatisch opladen’) en hij/zij is voorzien van een mobiel of tablet om de meest actuele reisinformatie op te kunnen vragen. In die ideale wereld gaat er niets mis: de automaten en poortjes gaan niet stuk, er zijn geen rijen, de chipkaart blijft leesbaar, de mobiel is opgeladen en de ontvangst is goed en de dynamische reisinformatie op stations vertoont geen storingen en haperingen.
Tussen droom en daad staat soms of vaker de niet-ideale reiziger en/of haperende digitale info. Reizigers die hun reis graag voorbereiden, die het prettig vinden om een vraag te kunnen stellen bij het loket, die een papieren kaartje kopen omdat dat soms goedkoper is of omdat je in één keer klaar bent. Je betaalt wat je reist en je hoeft niet in- en uit te checken. Zij gebruiken de automaat, ook al reizen ze met de chipkaart, om een keer 1e klas te kunnen reizen, een product op te halen of het saldo te checken of om te toetsen of het uitchecken goed is gegaan. Zulke reizigers gebruiken graag een spoorboekje heeft Rover gemerkt en gebruiken, naast het actuele beeldscherm met vertragingen en spoorwisselingen, ook de gele vertrekstaten. ‘Hoe laat gaat de laatste trein terug? Met welke frequentie kan ik straks terugreizen? Hoe kom ik op mijn volgende bestemming? Waar stopt de Intercity niet maar de Sprinter wel? Zijn er nog alternatieven?’
Rover pleit er steeds voor dat de reiziger van nu zelf moet kunnen kiezen: mens of machine, chip of knip, het spoorboekje doorbladeren of een reis opzoeken via een app, de gele vertrekstaat raadplegen of turen naar een actueel beeldscherm met een beperkt tijdverloop. Alternatieven blijven handig en nodig. (Zo zijn er ook genoeg automobilisten die een wegenkaart en stratenboek in de auto hebben liggen.) Immers: de machine kan kapot gaan, de chip werkt niet meer, het beeldscherm staat op zwart of geeft de verkeerde informatie. Iedere reiziger maakt wel eens mee dat het treinverkeer ontregeld is, dat de omroep stil blijft of dat de mobiel het begeeft. Dan wil je alternatieven onderzoeken en het liefst persoonlijk contact.
Wij blijven dus pleiten voor voldoende en herkenbare gele vertrekstaten. Ook op de kleine stations. En dan denkt Rover natuurlijk mee over modernere varianten. Wij zijn echt niet van gisteren. Neem alle reizigers serieus. Zij willen herkenbare, betrouwbare en soms vertrouwde reisinformatie. En wacht nog even met alvast slopen voor er alternatieven zijn. Dit is ons dringende advies. Laat zien dat u al uw klanten serieus neemt.
Met vriendelijke groet,
Reizigersvereniging Rover