Skip to main content

Open brief aan NS over OV-chipkaart

ovchipkaartnsRover heeft NS de volgende open brief gestuurd, die afgelopen zaterdag werd gepubliceerd in het Brabants Dagblad:

Gemak dient de mens. Nu de OV-chipkaart nog

Beste NS. Afgelopen woensdag heeft u met veel fanfare de algemene chipplicht afgekondigd. Nu zijn veel reizigers best tevreden met de OV-chipkaart. Niet meer in de rij voor een treinkaartje, niet meer hoeven uitzoeken hoeveel zones een busrit kost, en als je dat wilt: automatisch aanvullen van je reissaldo. Allemaal prima.

Wat wij jammer vinden, dat weet u, is die dwang tot chippen. De ene reiziger is de andere niet, en het systeem heeft (nog) niet de gebruiksvriendelijkheid om alle reizigers er probleemloos mee te laten omgaan. Sommige mensen deinzen terug voor een vervoerbewijs waaraan je zelf niets kunt aflezen. De meldingen op de chippaaltjes zijn zó weer verdwenen. Veel reizigers hebben moeite met de extra eisen die het systeem stelt in vergelijking met het eenvoudige papieren kaartje dat nu is afgeschaft. In- en uitchecken bij paaltjes die niet altijd even makkelijk te vinden zijn, telkens als je je reis begint, eindigt, onderbreekt of naar een andere vervoerder overstapt. Niet in- of uitchecken bij de verkeerde vervoerder, want op stations met meerdere vervoerders is een vergissing zó gemaakt. Altijd zorgen voor ruim saldo op je kaart, ook als je maar een kort reisje maakt, omdat je anders niet kunt inchecken.

De Keuzedag voor senioren is geen simpel kaartje meer, maar een digitaal product dat je eerst nog bij een automaat op je chipkaart moet laden. Ook abonnementhouders die gasten met samenreiskorting willen meenemen kunnen geen eenvoudige kaartjes meer kopen: iedereen moet een OV-chipkaart met genoeg saldo hebben, en daar moet dan bij de kaartautomaat een digitale ‘samenreiskorting’ op worden gezet, bij de heenreis, de terugreis en na iedere onderbreking.

De OV-chipkaart zou één eenvoudig vervoerbewijs voor al het OV worden. Maar het is moeilijk om al die papieren mogelijkheden die makkelijk in het gebruik waren in dat ene technische systeem te persen. Zodoende is de OV-chipkaart in veel gevallen niet handig voor de reizigers geworden, maar vooral handig voor de vervoerders. De reiziger heeft er een handleiding bij nodig. Die voorlichtingsbrochure, ‘Dit verandert er voor u’, heeft Rover dus ook maar gemaakt. Daarin kan de reiziger bekijken waar hij allemaal rekening mee moet houden, en daarmee laten we ú zien dat er nog een weg te gaan is als u de reiziger echt op plaats 1 wilt stellen.

Beste NS. Kan er niet wat water bij de wijn inzake uw uitgangspunt dat alles met de OV-chipkaart moet? En kunt u het systeem nu werkelijk niet wat gebruiksvriendelijker inrichten? U mag aan uw klanten best enige eisen stellen, maar het blijven gewoon mensen.

Wij hebben gemerkt dat u hier niet geheel ongevoelig voor bent. U bent al eerder teruggekomen op uw oorspronkelijke voornemen om de losse kaartjes radicaal af te schaffen. Voor incidentele reizigers bestaat er zodoende nog een eenmalig kaartje met een chipje erin – zij het alleen vol tarief, met 1 euro toeslag en weer die eeuwige in-, uit- en omcheckplicht per vervoerder. Daarnaast is Rover met u in gesprek over een oplossing voor mensen die met de verchipte Keuzedagen echt niet uit de voeten kunnen. En last but not least: uw hoofddirecteur heeft onlangs in een interview met Metro uitgesproken dat we toe moeten naar één keer in- en uitchecken per reis in plaats van apart per vervoerder. Die tekenen geven ons hoop.

Concrete ideeën voor verbetering van het elektronisch betalen in het OV zijn onlangs gepresenteerd door de TU Delft. NS en collega-vervoerders: omarm dit aanbod om te komen tot een meer gebruiksgerichte opzet van het systeem. Want wat u en wij beide niet willen, is dat het openbaar vervoer klanten verliest doordat ‘het systeem’ regeert. Rover dient u daarbij – zoals altijd - graag van advies.