Skip to main content

OV loket: pluim voor TLS en RET

thumb RET2Het OV loket geeft in de klachtenrapportage over het tweede kwartaal 2013 een pluim aan zowel TLS als de RET. Over TLS en de OV-chipkaart komen structureel minder klachten binnen. De RET verdient een pluim met het verbeteren van informatievoorziening. Minder tevreden is het OV loket én de reiziger over NS, die vooral wegens volle treinen slecht scoort in de klachtenstatistieken. Het OV loket is in 2008 door Rover met steun van het Ministerie I&M opgericht als onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer en bemiddelt bij individuele klachten.

Trans Link Systems (TLS) levert het OV loket structureel minder klachten op en krijgt hiervoor een pluim. “We hebben de indruk dat de aandachtspunten die wij eerder hebben gesignaleerd door TLS goed worden opgepakt”, stelt het OV loket. Dat betekent niet dat er niet meer over de OV-chipkaart wordt geklaagd. Maar de problemen waarover men nu klaagt (restitutie, in- en uitchecken, reizen met meerdere vervoerders, tariefhoogte) zijn niet de verantwoordelijkheid van TLS, maar van de gezamenlijke vervoerders en overheden.

Ook de RET krijgt een pluim in de rapportage voor het aanzienlijk verbeteren van informatie over incidenten, omleidingen en vertragingen. De organisatie heeft nu twee minuten nodig om alle informatiekanalen te bedienen, terwijl dat voorheen twintig minuten was.

NS daarentegen scoort slecht in de rapportage. Veel klachten kwamen binnen over de treinverbinding met België, over aansluitingen en over volle treinen. In die laatste categorie gaat het vooral om de trajecten Utrecht – Apeldoorn, Utrecht – Zwolle, Amsterdam - Alkmaar/Hoorn en

Almere-Buiten – Amsterdam. “In het vorige kwartaal kon nog verondersteld worden dat de klachten het gevolg waren van aanloop- en planningsproblemen in verband met de nieuwe dienstregeling, maar de situatie zou inmiddels aanmerkelijk verbeterd moeten zijn, zeker gezien het feit dat NS meldt dat ze regelmatig de volle treinen monitort. Bovendien had NS aangekondigd dat erop het traject Deventer/Apeldoorn – Utrecht meer treinen ingezet zouden worden. In de praktijk blijkt van verbetering niet of nauwelijks sprake te zijn”, concludeert het OV loket.

Rover is iverwikkeld in een procedure bij de Inspectie voor leefomgeving en Transport over volle NS-treinen. Hiervoor hebben wij graag zoveel mogelijk voorbeelden om te overleggen. Blijf volle treinen daarom vooral bij ons melden via www.volletreinen.nl.