Skip to main content

OV-tarieven in 2013

euroHet nieuwe jaar betekent gewijzigde OV-tarieven, wat voor de meeste reizigers een andere benaming is voor hogere OV-tarieven. In sommige gevallen helaas fors hoger. 

Treintarieven

NS heeft besloten de tarieven voor 2013 gemiddeld met 2,34% te verhogen. Dit bedrag is gebaseerd op de verwachte inflatie voor 2012 (2,0%) en een verhoging van de gebruikersvergoeding voor het spoor door ProRail. Op korte afstanden (tot 15 tariefeenheden) wordt de prijs niet verhoogd zodat deze kaartjes in ronde bedragen contant bij de kaartautomaat gekocht kunnen worden. In 2012 werden deze treinkaartjes juist extra in prijs verhoogd. De consumentenorganisaties in het Locov hebben over het geheel genomen geen moeite met deze tariefsverhogingen. Wel hebben de organisaties NS geadviseerd de prijsverhoging van bijna 5% bij de nieuwe abonnementen Dal Vrij en Altijd Vrij niet in één keer door te voeren. Lees hier het advies van het Locov.

Niet alle trajecten hebben enkel te maken met inflatiecorrectie. Reizigers op de Kamperlijn krijgen te maken met een tariefsverhoging van bijna 15% omdat NS aan deze lijn een paar kilometers heeft toegevoegd. Het ROCOV Overijssel heeft hiertegen bezwaar aangetekend.

Wat voor veel treinreizigers een nare prijsverhoging kan betekenen, is het voornemen de papieren kortingskaartjes per maart 2013 af te schaffen. Rover heeft hevig geprotesteerd tegen deze maatregel  en vreest afname van vooral incidentele reizigers die voorheen gebruik maakten van de meereiskorting. Deze reizigers moeten straks verplicht eerst een OV-chipkaart aanschaffen en hier een borgbedrag (10 euro) op laden. Reizigers met een voordeelurenkaart kunnen met een duurdere reis te maken krijgen omdat zij hun reis niet meer kunnen opsplitsen in een deel voor en een deel na 9 uur ’s morgens. Ook als een reiziger met meerdere vervoerders reist wordt het vanaf maart duurder: de reis wordt immers in stukjes geknipt, waardoor het voordeel van het degressieve NS-tarief komt te vervallen. Daar komt bij dat de meeste vervoerders een hoger km-tarief dan NS hanteren, ook dat maakt de reis straks duurder.

Meerdere vervoerders op het spoor betekent ook een scala aan diverse tarieven. Arriva steekt hier met kop en schouders bovenuit op een negatieve manier: op het spoor Achterhoek – Rivierenland moet de reiziger gemiddeld maar liefst 6,1% meer betalen.

Er is ook goed nieuws voor treinreizigers. HSA/NS Hispeed heeft besloten per 1 januari de toeslag voor de binnenlandse Fyra trajectonafhankelijk te maken. Voor het traject Schiphol – Amsterdam vervalt de toeslag. Voor de overige binnenlandse trajecten wordt de toeslag € 2,30, ongeacht de reis. De consumentenorganisaties in het Locov hebben eerder positief op het voorstel geadviseerd.

Stads- en streekvervoer

Het stads- en streekvervoer leeft op het gebied van inflatie in een eigen wereld: in plaats van de algemene inflatie heeft het regionaal openbaar vervoer beraad (ROVB, een overleg van regionale overheden en vervoerders)  het OV-inflatiecijfer vastgesteld op het hogere percentage van 3,84%. Reizigers krijgen hier niet alleen de inflatie maar ook inkomstenderving van vervoersbedrijven doorberekend: denk aan vraaguitval door weglopende reizigers, kosten voor brandstof en personeel. Rover is er zeer op tegen dat reizigers meer moeten betalen omdat andere reizigers door de hogere kosten wegvallen. Alle regionale reizigersadviesorganen hebben hier negatief op geadviseerd. Vervoerders en decentrale overheden trokken zich hier echter niets van aan.

Lang niet iedere reiziger betaalt in het stads- en streekvervoer per kilometer, iedere vervoerder heeft een heel eigen assortiment aan abonnementen en speciale kaartjes. Rover is bezig hiervan een inventarisatie te maken, om een beter beeld te krijgen van de werkelijke gevolgen van de nieuwe tarieven in 2013 voor verschillende reizigers. Eerder al inventariseerde Rover de prijsstijgingen als gevolg van het verdwijnen van de zone-supplementen. Een zwartboek hierover zal binnenkort worden gepubliceerd.

Sterabonnementen

Het meest ingrijpend voor veel reizigers in het stads- en streekvervoer is het verdwijnen van de sterabonnementen. Vervangende abonnementen blijken in veruit de meeste gevallen fors duurder. Rover wil deze prijsverhogingen graag in kaart brengen en roept gedupeerde reizigers op hun ervaringen te melden in ons meldpunt sterabonnementen.

Er komen veel klachten binnen van reizigers uit Friesland die vooral bij Arriva met flinke prijsverhogingen te maken krijgen door het verdwijnen van sterabonnementen. Tip voor een aantal reizigers:  Op de Groningse lijnen van Arriva kan worden gereisd met het zogenaamde Zichtabonnement Groningen. De prijs van dit abonnement is gebaseerd op de prijs van sterabonnementen. Met het abonnement kan ook worden overgestapt op de bussen van Qbuzz. Het abonnement is via de webshop van Arriva verkrijgbaar.

Een overzicht van de kilometertarieven 2013 in diverse regio’s is te vinden op de website van TotalOV. Op die website kunnen reizigers zich overigens ook melden wanneer zij hun OV-chipkaart zijn verloren of er juist één hebben gevonden: de organisatie achter de website brengt deze partijen weer bij elkaar.