Skip to main content

Plussen en minnen tarieven internationale IC's

thumb BeneluxNS en de consumentenorganisaties in het Locov zijn in goed overleg tot een meer gelijkmatige berekeningswijze gekomen voor gecombineerde reizen met een binnenlandse trein en een internationale intercity. Tarieftechnisch ziet NS dit als twee aparte reizen, omdat NS voor internationale reizen met de IC Brussel, ICE en IC Berlijn een hoger tarief rekent dan het gewone binnenlandse tarief. Straks werkt deze ‘tariefbreuk’ niet meer in het nadeel van reizigers die overstappen tussen een binnenlandse trein en een internationale intercity.

Met de nieuwe berekeningswijze, die op 14 december van kracht wordt, krijgen overstappende internationale reizigers op hun hele reis in Nederland weer ‘langeafstandskorting’, zoals die ook in het binnenlands tarief zit. Dit kan flink schelen, vooral bij langere reizen binnen Nederland. Het verschil ten opzichte van het binnenlandse tarief kan nu oplopen tot meer dan 8 euro per enkele reis voor bijvoorbeeld reizigers van en naar Groningen.

Blij…

Rover is daarom blij met deze aanpassing, waarvoor we al langer hadden gepleit. Nadat eerder dit jaar reeds de langeafstandskorting is hersteld bij overstappen tussen NS en regionale spoorvervoerders, is dit nu ook het geval bij internationale reizen met een overstap tussen Nederlandse treinen en IC Brussel, ICE en IC Berlijn. Deze reizigers gaan straks minder betalen.

…maar ook kritisch

Los van de gerepareerde tariefbreuk blijft Rover kritisch over de verhoogde prijzen die NS voor de internationale intercity’s rekent zodra het een reis over de grens betreft. Het prijsverschil ten opzichte van het binnenlands tarief is de afgelopen jaren steeds groter geworden, zonder dat daar een verschil in snelheid of comfort tegenover staat (afgezien van de ICE). Dit prijsverschil wordt vanaf 14 december nog wat groter doordat NS de gemiste inkomsten als gevolg van de nieuwe prijsberekening compenseert met een extra verhoging van de internationale tarieven. De aangepaste berekening heeft dus wel zijn prijs voor alle internationale IC-reizigers, anders dan in het binnenlands verkeer: daar is het herinvoeren van de langeafstandskorting zonder zo’n compensatie voor de vervoerders gebeurd.

Tarieven IC Brussel

Na het stoppen met de Fyra kwam de IC Brussel in 2013 terug, tijdelijk met de gewone binnenlandse tarieven. Voor grensoverschrijdende reizen gaat NS sinds december 2013 in jaarlijkse stappen terug naar het hogere prijsniveau zoals dat tot 2012 gold. De consumentenorganisaties hebben via een advies in het Locov nu wel bereikt dat NS het tempo van deze inhaalslag matigt: van de voorgenomen verhoging met 12% wordt een derde per december 2014 doorgevoerd en de rest pas in een later jaar. Dit om een te groot cumulatief effect met de extra verhoging van de internationale prijzen (zie hierboven) te voorkomen. Bovendien zijn de reistijden met de IC Brussel nog bepaald niet op het peil van 2012.

Meer over dit onderwerp
Zie ook de column van Vincent Wever op de website van OV Magazine en de reactie van Rover hierop

Advisering Locov
Lees hier het advies van de consumentenorganisaties en het besluit van NS