Poortjes en internationaal reizen
De OV-chipkaart wordt gepromoot als één vervoersbewijs voor al het OV. Toch is “al het OV” een wat te veelomvattend begrip gebleken. Door talloze vervoerders, uitzonderingen en reissituaties moet de reiziger veel meer dan in het tijdperk van het papieren kaartje zich verdiepen in de handleiding van het reizen. Dit geldt ook zeker voor grensoverschrijdende reizen, waarbij Nederland straks een eiland wordt met gesloten poortjes.
De OV-chipkaart als Nederlandse uitvinding leent zich niet voor grensoverschrijdende reizen. Niet vreemd dus dat Rover veel vragen van reizigers hierover binnenkrijgt. Voor diverse reissituaties zijn nu diverse, nog niet altijd definitieve, oplossingen bedacht om de straks gesloten poortjes toch te kunnen openen. Rover heeft deze oplossingen op een rij gezet.
De hoofdregel is dat in- en uitchecken niet mogelijk en niet nodig is voor een internationale reis, ook niet voor aansluitende binnenlandse treinen. Het beste is om voor de hele internationale reis een los kaartje te kopen. Voor het aanreistraject naar het opstapstation van de internationale trein verkoopt NS nog gewone kaartjes, ook met korting indien van toepassing. Zo voorkom je dat je toch nog een traject op saldo zou moeten reizen, terwijl de poortjes gewoon geopend kunnen worden. Daarnaast worden e-tickets uitgerust met een barcode waarmee een select aantal poortjes (foto) worden geopend.
De bedoeling is dat reizigers naar Nederland in de Thalys, IC Brussel, ICE, IC Berlijn en CityNightLine door de conducteur een barcode-sleutelkaartje uitgereikt krijgen waarmee de poortjes geopend kunnen worden. Voor de overige treinreizigers delen servicemedewerkers deze barcode-sleutelkaartjes uit bij aankomst van de trein. Deze servicemedewerkers moeten paraat staan op stations Roosendaal, Maastricht, Heerlen, Venlo, Arnhem, Enschede en Groningen. Wanneer deze medewerker gemist wordt, zal de reiziger bij het poortje moeten aanbellen via de groene knop. NS voert nog gesprekken met NMBS en DB over aanpassen van automaten zodat deze kaartjes wellicht in de toekomst ook een barcode krijgen waarmee de poortjes open kunnen. Rover heeft nog een aantal kritische vragen openstaan over het passeren van de poortjes vanuit het buitenland.
Bekijk hier het overzicht van reissituaties en de oplossingen om de poortjes te kunnen passeren.