Skip to main content

Problemen voor reizigers Hoorn Kersenboogerd

thumb KersenboogerdRolfMolSinds de nieuwe dienstregeling, half december, stapelen de problemen voor treinreizigers in Hoorn Kersenboogerd zich op. De extra stops van de intercity naar Amsterdam Centraal in de spits zijn vervallen.  De intercity’s die nog wel in Kersenboogerd stoppen zijn geregeld te vol. En de Sprinter naar Schiphol en Hoofddorp valt om de haverklap uit omdat deze bij vertraging wordt ingekort tot Hoorn. Rover heeft gevraagd wat NS op korte termijn gaat doen aan deze onverteerbare situatie. NS onderkent de problemen en neemt enkele maatregelen.

Eerst een korte blik terug. Vorig jaar kwam NS met het plan om de Schiphol-sprinter terug te trekken tot Hoorn, omdat de vertrektijden van deze trein moesten verschuiven om nog in de ‘Schipholpuzzel’ te kunnen passen. Doorrijden naar Kersenboogerd werd daardoor problematisch. Wij adviseerden hierover in het overlegorgaan Locov negatief, omdat wij de Schiphol-sprinter voor Kersenboogerd wilden behouden. NS besloot daarna tot een andere maatregel, namelijk het overslaan van Kersenboogerd door de extra spits-intercity’s. Ook hiermee waren wij ongelukkig, maar verder overleg met NS heeft niet tot een betere oplossing geleid. NS heeft wel toegezegd dat de nog wel in Kersenboogerd stoppende intercity’s voldoende plaats zouden bieden aan de extra reizigers die hier nu gebruik van zouden moeten maken.

Veel en blijvende klachten

In de eerste week van de nieuwe dienstregeling verliep de materieelinzet rond Hoorn bepaald niet zoals gepland, waarmee NS zelf ook ongelukkig was. Inmiddels blijken de problemen toch hardnekkiger en veelomvattender. Niet alleen stoppen er in de spits minder intercity’s dan voorheen, ook zijn de resterende intercity’s vaak te vol,  en om de narigheid compleet te maken wordt de Schiphol-sprinter geregeld ingekort tot Hoorn omdat hij teveel vertraging heeft. Hiermee wordt Kersenboogerd niet op één manier, maar op drie manieren in de tang genomen. En alsof dit nog niet genoeg is, zijn er ook klachten over het uitvallen van intercity’s die wél in Kersenboogerd zouden moeten stoppen. Wij hebben NS met klem gevraagd hier meer aan te doen.

NS neemt maatregelen

NS ziet de problemen zelf ook. Ze worden vooral veroorzaakt doordat de Schiphol-sprinters bij een vertraging keren in Hoorn.  Daardoor lopen wachtende reizigers in Kersenboogerd vertraging op en komen reizigers in andere treinen terecht, die daardoor overvol raken.

NS heeft besloten twee maatregelen te nemen, die ertoe moeten leiden dat de Schiphol-sprinter minder vaak wordt ingekort tot Hoorn. Ten eerste gaat tussen Hoorn en Kersenboogerd een extra machinist meerijden, waardoor het keren minder tijd kost. Ten tweede – deze maatregel is al ingevoerd – gaat de Sprinter op het eindpunt Hoofddorp ingeval van vertraging aan het perron keren in plaats van op het opstelterrein. Met deze maatregelen kan de Sprinter beter op tijd worden gehouden. Tegelijkertijd wordt dan ook niet reeds bij 4 minuten, maar bij 7 minuten vertraging besloten om de Sprinter tot Hoorn in te korten. In de ochtendspits kan deze grens soms nog wat worden opgerekt, al naar gelang de situatie.

Hopelijk hebben de maatregelen voldoende effect en worden de problemen snel minder. NS blijft ‘Kersenboogerd’ nauwlettend volgen. Rover doet dat ook – mede op basis van uw meldingen.

Petitie

Voor de VVD Hoorn is de maat inmiddels vol: de partij is een online petitie gestart om de dienstregelingswijzigingen bij Hoorn terug te draaien.