Skip to main content

Reizigers meest tevreden over station Rotterdam

thumb RotterdamOverstappende reizigers zijn het meest tevreden over de treinstations Rotterdam CS en Leiden CS. Dat blijkt uit een onderzoek van Rover naar de klanttevredenheid over overstappunten tussen bus, trein, tram en metro. Het minst zijn reizigers te spreken over stations Utrecht CS en Arnhem.

Naast de stations Rotterdam en Leiden zijn veel reizigers tevreden over station Groningen. De stations kregen een pluim voor overzichtelijkheid, uiterlijk en prettige sfeer. Reizigers geven aan veel belang te hechten aan de sfeer, een mooie inrichting en reinheid zijn daarbij randvoorwaarden. Maar ook beschut kunnen wachten, voorzieningen en reuring zijn factoren die bijdragen aan een prettige sfeer. Een nieuw (gerenoveerd) station of station in verbouwing kan ook op lof rekenen. Mensen zijn hoopvol over het eindresultaat en blij dat er aandacht wordt besteed aan het (bus)station.

Het minst tevreden zijn reizigers over de stations Utrecht en Arnhem. Voor station Utrecht geldt dat de verbouwing veel overlast geeft. Reizigers geven aan name moeite te hebben met het vinden van hun weg. Op station Arnhem klagen reizigers vooral over de integratie van het treinstation met het busstation en de oncomfortabele wachtruimten.

De grootste problemen die reizigers ervaren op overstappunten zijn gebrek aan beschutte wachtruimten, een onlogische indeling, een onveilige sfeer, gebrek aan voorzieningen en slechte toegankelijkheid. Ook de onlogische plaatsing van de OV-Chippalen is vaak genoemd: soms moeten reizigers ver lopen om te kunnen in- en uitchecken. Opvallend is dat reizigers breder kijken dan naar het overstappunt zelf: veel aangedragen verbeterpunten hebben betrekking op aanrijdroutes voor auto en fiets en oversteekplekken voor voetgangers .

Samen op reis

Het onderzoek werd eind 2013 uitgevoerd onder 1427 reizigers. Het rapport ‘Reizigerspeiling naar de staat van OV-knooppunten’ is door Rover gestuurd naar regionale overheden en overlegorganen. Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van Samen op Reis.

Samen op Reis is een initiatief van Rover en Urgenda. Met dit project wil de sector (vervoerders, overheden en consumentenorganisaties) het openbaar vervoer naar een hoger plan tillen en de weg effenen voor een landelijk betere afstemming in de openbaar vervoerbranche. Samen op Reis bestaat uit projecten die tot doel hebben om de reiziger sneller en beter van deur tot deur te brengen. Meer informatie: www.samenopreis.nu