Rover en ANWB willen snel sterabonnement terug
Het sterabonnement moet worden hersteld. Dit schrijven Rover en ANWB in een brief aan de Tweede Kamer. De organisaties vrezen dat het openbaar vervoer een steeds minder aantrekkelijk alternatief wordt voor de auto doordat OV-reizigers in toenemende mate te maken krijgen met versnippering, onoverzichtelijke tarieven en flinke kostenstijgingen.
Met het afschaffen van de sterabonnementen is per 1 januari een einde gekomen aan één nationaal abonnement in het openbaar vervoer. Doordat de 19 provincies en stadsregio’s allen een eigen tariefbeleid voeren, is een lappendeken van tarieven en abonnementsoorten ontstaan. Voor reizigers betekent dit veel onduidelijkheid en bovendien vaak fors hogere kosten, doordat zij bijvoorbeeld per kilometer moeten betalen of per vervoerder een abonnement moeten aanschaffen.
Rover maakte een analyse van de vele soorten OV-abonnementen in het rapport “wat is er aan de hand in abonnementenland?” dat inmiddels naar de Kamerleden is gestuurd. Rover en ANWB vrezen dat de verantwoordelijke decentrale overheden niet voor een goede oplossing zullen zorgen aangezien juist zij verantwoordelijk zijn voor de huidige tarievenchaos. De consumentenorganisaties willen daarom dat de landelijke politiek ingrijpt.
Rover en ANWB willen dat voor concessiegrensoverschrijdende kwesties snel wordt gekomen tot een gezamenlijke visie, een effectievere besluitvorming en meer reizigersfocus, met een betere betrokkenheid van de consumentenorganisaties. De brief van Rover en ANWB is geschreven mede namens de Consumentenbond, LSVb, Fietsersbond, ANBO, CG-Raad, Oogvereniging en Platform VG, CSO en Voorzittersoverleg Rocov’s.
De brief van de consumentenorganisaties kan rekenen op een positieve reactie van PvdA Tweede Kamer-lid Duco Hoogland: “De afgelopen tijd hebben de vervoerders bewezen beter te zijn in onderling ruzie maken dan het aanbieden van een goed OV-abonnement aan de reiziger. De staatssecretaris gaat er nu voor zorgen dat de vervoerders beter met elkaar samenwerken en dat de overheid kan ingrijpen en besluiten kan nemen als de vervoerders er onderling niet uitkomen. Dat is winst voor de reiziger”.
Rover en ANWB zijn opgelucht om te vernemen dat de staatssecretaris de regie meer naar zich toe gaat trekken. Totdat deze regie zijn vruchten afwerpt moeten direct de sterabonnementen opnieuw worden aangeboden om verdere schade voor de reiziger te beperken, aldus de consumentenorganisaties.