Skip to main content

Rover en TTB positief over voorstellen Beneluxtrein

fyraStreefdoel blijft elk uur een trein

Rover en TreinTramBus reageren positief op de voorstellen van NMBS-topman Marc Descheemaecker. Vandaag kondigde Descheemaecker aan te stoppen met de Fyra. Vanaf december 2013 zullen weer meer Beneluxtreinen rijden van Brussel naar Nederland. Daarnaast zal het aantal Thalys-treinen worden uitgebreid en komt er zicht op een rechtstreekse trein Amsterdam- Rotterdam-Brussel-Londen in 2016.  Dat nu definitief wordt gekozen voor een gecombineerd aanbod van een gewone intercity + een versterking van de Thalys is voor reizigersverenigingen TreinTramBus en Rover een grote stap vooruit.  Beide zijn complementair.

 Al vóór het Fyradebacle vroegen Rover en het Belgische TreinTramBus om een klassieke intercitytrein naar Nederland te behouden, naast de hogesnelheidstrein. NMBS volgt nu ook deze piste. Vanaf december zouden er meer intercitytreinen de grens over gaan. Stefan Stynen, voorzitter van TreinTramBus, reageert gematigd positief: “De vervangtrein die sinds maart rijdt werd tot nog toe voorgesteld als een tijdelijke oplossing in afwachting van de terugkeer van de Fyra. Marc Descheemaecker geeft nu aan dat die Beneluxtrein definitief opnieuw een plaats krijgt in het openbaarvervoerlandschap tussen België en Nederland.” Reizigers krijgen dan de keuze tussen de snelle Thalys met hogere tarieven en reserveringsplicht enerzijds en een tragere Beneluxtrein met gewone tarieven anderzijds. NMBS heeft verder toegezegd dat er serieus onderzoek komt naar een trein Eindhoven – Tilburg – Breda – Antwerpen- Brussel. Rover en TreinTramBus hebben altijd voor deze verbinding gepleit om Noord-Brabant beter met België te verbinden.

"Met 12 treinen per dag zet de Beneluxtrein een goede stap richting van de dienstregeling die hij vorig jaar reed. In combinatie met de uitbreiding van het aantal Thalystreinen, zicht op een verbinding naar Londen en onderzoek naar een verbinding vanuit Noord-Brabant vinden wij dit een zeer positief resultaat.", stelt Rover-voorzitter Arriën Kruyt. “Maar we zijn er nog niet: de Benelux moet geheel hersteld worden door weer minimaal 16 keer te gaan rijden, naar Amsterdam en met gewone treintarieven, zoals wij met onze collega’s van TreinTramBus vanaf het begin hebben bepleit”.

Inmiddels zijn er foto's op internet verschenen van de defecten van de Fyra. Het zou nog zo'n 17 tot 24 maanden duren om alle problemen met de Fyra op te lossen, maar de Belgische spoorwegen gaan dit traject niet in. Lees hier het persbericht van de NMBS.

 

Overzicht maatregelen NMBS:

  • De Beneluxverbinding wordt vanaf september opgevoerd tot 10 keer per dag tot 12 keer per dag in december. Vanaf december blijft deze trein rijden.
  • In de zomer komen er extra pendeltreinen tussen Roosendaal en Antwerpen.
  • Met Thalys wordt gesproken over uitbreiding van het aantal treinen van Amsterdam via Brussel naar Parijs van 9 naar 12 per dag.
  • Er komt zicht op een rechtstreekse Eurostar-trein Amsterdam – Rotterdam – Brussel – Londen in 2016, tweemaal per dag
  • De V 250’s van AnsaldoBreda worden teruggetrokken.
  • Er komt een serieus onderzoek naar een trein Eindhoven – Tilburg – Breda – Antwerpen – Brussel.