Skip to main content

Rover maakt zich grote zorgen over OV op Texel

thumb BusTexelDe Rover-afdeling Noord-Holland-Noord maakt zich grote zorgen over de nieuwe plannen voor het openbaar vervoer op Texel. De provincie, die verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer op Texel, heeft plannen ontwikkeld om het vervoer op Texel op een heel andere manier te gaan regelen. Eind van het jaar moet de pilot ‘Vervoer op Maat’ van start gaan, waarbij een groot deel van het OV op het eiland wordt uitgevoerd met kleine busjes die vooraf gereserveerd moeten worden.

Het belangrijkste bezwaar van Rover is dat het vervoer ten noorden van Den Burg en De Koog geregeld wordt als belbus. In de rest van het land leidt het invoeren van een belbus in plaats van een lijnbus steeds weer tot sterk afnemende vervoercijfers. Vaste, betrouwbare en regelmatige vertrektijden zijn aantrekkelijk voor reizigers. Een uur van tevoren moeten opbellen is een drempel die reizigers uit het OV jaagt. Zeker voor buitenlandse toeristen wordt het bovendien veel te ingewikkeld.

Het is de bedoeling dat er veel meer mensen dan nu gebruik gaan maken van het OV op Texel, zodat er minder autoverkeer op het eiland komt. Het lijkt Rover onmogelijk om deze milieudoelstelling met de huidige plannen te realiseren. Het OV wordt niet alleen minder aantrekkelijk maar bovendien vooral erg duur: even gaan winkelen in Den Burg kost voor een gezin met drie kinderen 30 euro. De chipkaart is in de nieuwe busjes niet meer geldig, abonnementen ook niet, en de goedkope Buzzer-dagkaart voor een gezin is niet meer te koop.

Rover vindt het een gemiste kans dat de provincie en de gemeente niet met de gebruikers van het OV zijn gaan overleggen over de mogelijkheden, de moeilijkheden en de alternatieven. De reizigers op Texel zien ook dat het huidige aanbod van busvervoer niet goed aansluit op de behoefte aan OV. Tal van reizigers hebben dat aangegeven en willen meedenken over alternatieven. Ook Rover wil graag constructief meedenken over mogelijkheden om het openbaar vervoer op Texel te verbeteren. Bij die mogelijkheden staat een belbus beslist niet bovenaan.

Als door de belbus een verlies aan reizigers optreedt, wat dan ? Staakt de gemeente haar medewerking als de milieudoelstelling niet gehaald wordt ? Stoppen de taxi-ondernemers er mee als er te weinig omzet is ? Is dat het einde van het OV op het midden en het noorden van het eiland, als de pilot mislukt ? Rover Noord-Holland-Noord kan niet in de toekomst kijken, maar maakt zich grote zorgen. Het mag niet zo zijn dat de mensen die aangewezen zijn op openbaar vervoer het kind van de rekening worden.

Rover pleit er daarom voor om zo snel mogelijk de reizigers in te schakelen en mee te laten praten. Intussen zijn bezorgde reizigers een protest op Facebook gestart.