Rover verontrust over gevolgen Gelderse OV-visie
In de Gelderse afdelingen van Reizigersvereniging Rover heerst grote verontrusting over de gevolgen voor de OV-gebruiker als de provincie Gelderland de voorstellen in de onlangs gepubliceerde OV-visie gaat realiseren. Dorpen en kleine steden dreigen hun busverbindingen te verliezen. Onduidelijk is wat daarvoor in de plaats komt en welke rol de provincie daar nog voor haar rekening neemt.
Het is ook voor Rover duidelijk, dat het openbaar vervoer met zijn tijd moet meegaan. Maar de opmerking van de provincie, dat het openbaar vervoer niet meer van deze tijd is, gaat Rover veel te ver en is niet meer dan een loze kreet.
De uitgangspunten van de provincie zien er veelbelovend uit (“inspelen op uiteenlopende reisbehoeften”), maar de reiziger moet zelf de hoofdrol spelen in het organiseren van de regionale mobiliteit, zo blijkt uit de voorstellen.
“De OV-reiziger wil goed en betrouwbaar vervoer van deur tot deur. Daarvoor wil de reiziger ook best een redelijke prijs betalen. Maar als je voor die prijs een electrische fiets krijgt aangeboden en daarmee zelf maar moet zien hoe je op tijd op het station komt, dan is dat toch iets heel anders dan wat je verwacht had”, aldus Aldo Markus van Rover.
“Dit is de zoveelste poging om de mobiliteit efficiënter in te richten. Over het visgraatmodel lees je in de OV-Visie niets, terwijl het erg succesvol is. Reden er vroeger uit heel Oost-Gelderland bussen naar Arnhem, tegenwoordig stap je onderweg over op de trein. Daardoor wordt die voller en kan er vaker worden gereden. Maar dan moet je de aan- en afvoerlijnen naar en van de stations niet gaan opheffen. Dan breek je de hele ov-keten af. Met als gevolg dat de bereikbaarheid van de stedelijke centra afneemt.”
Rover wil graag weten welke buslijnen concreet worden bedreigd en meedenken over oplossingen. Er kan best worden gepraat over bijvoorbeeld een buurtbus, die goedkoper in exploitatie is. Maar de alternatieven moeten wel duidelijk zijn. Als een buslijn is opgeheven en het experiment zou mislukken, krijg je die buslijn vast niet meer terug. Dan raken bewoners en bezoekers (!) van het platteland in een isolement.
Uiteindelijk dreigt het Gelderse platteland de eerste Nederlandse regio te worden, waar de reiziger voor zijn mobiliteit geheel op zichzelf teruggeworpen wordt. Daarmee maakt de provincie zich meteen ook ontoegankelijk voor reizigers van buiten de regio.