Rover vraagt om behoud zonesupplementen
Rover slaat alarm in een brief aan het Ministerie van I&M en het Regionaal OV-Beraad (vervoerders en decentrale overheden) over de forse prijsverhogingen voor reizigers die gebruik maken van een zonesupplement.
Over enkele dagen, op 1 juli 2012, eindigt de verkoop van supplement-abonnementen voor het stads- en streekvervoer, bedoeld voor houders van een NS-Trajectabonnement. De beslissing om deze nationale abonnementsoort af te schaffen betreurt Rover zeer. Gebruikers van deze abonnementen worden geconfronteerd met een kostenverhoging voor het stads- en streekvervoer die – afhankelijk van de persoonlijke reissituatie en de alternatieven – varieert van 12% tot ver boven de 100%. Deze kostenverhoging komt bovenop de prijsstijging van deze supplementen met 20% die al per 1 januari 2012 is doorgevoerd.
Voorbeeld
De houder van een Trajectabonnement kan in een aantal regio’s nog terugvallen op een sterabonnement voor de volle prijs, wat een flinke prijsverhoging betekent. Wie bijvoorbeeld vanaf het provinciehuis in Utrecht reist naar de IJburglaan in Amsterdam (treinreis van 39 tariefeenheden met aan beide kanten nog 2 zones stadsvervoer) betaalt nu jaarlijks € 2649,50 maar straks € 3530,00. Wanneer de sterabonnementen verdwijnen, wordt dit nog duurder. In bovengenoemd voorbeeld zou de reiziger bijvoorbeeld moeten overstappen op een Altijd Korting-abonnement in het stadsvervoer. Dit is niet te combineren met een trajectabonnement van NS, wel met een Altijd Voordeel-abonnement van NS. Op jaarbasis gaat deze reiziger dan € 4057,92 betalen. Voor deze prijsstijging koopt de reiziger bovendien een onoverzichtelijke lappendeken van verschillende abonnementen.
Wettelijke procedure weer niet gevolgd
Het omhoog jagen van de kosten voor bus, tram en metro voor forenzen vindt Rover schadelijk beleid. Schadelijk voor reiziger, werkgever en de mobiliteit doordat het openbaar vervoer zich gaandeweg uit de markt prijst. Daarbij is deze maatregel, net als de eerdere prijsstijging van de zonesupplementen met 20%, niet ter advisering aan de consumentenorganisaties voorgelegd. Een eerdere tik op de vingers door de minister over het niet volgen van deze wettelijke procedure maakte schijnbaar weinig indruk.
Zie ook het artikel hierover op de website van Dagblad Metro.