Skip to main content

Rover ziet verbeterpunten ontwerpconcessies

thumb NStreinVandaag spreekt de Tweede Kamer over de nieuwe concessies voor NS en ProRail. De ontwerpconcessies bevatten een aantal belangrijke verbeteringen voor de reiziger, schrijft Rover aan de Kamer. Maar op andere punten vindt Rover dat de ontwerpconcessies nog tekort schieten.

De HSL wordt onderdeel van het hoofdrailnet, alle treinen krijgen toiletten en kleinere stations krijgen meer treinen per uur. Dit is winst voor de reiziger. Ook komt er meer sturing vanuit het ministerie, moet de samenwerking met andere vervoerders en overheden verbeteren en worden NS en ProRail niet langer alleen beoordeeld op gemiddelde prestaties maar worden ook (negatieve) uitschieters onder de loep gelegd. Rover ziet echter ook nog verbeterpunten voor de ontwerpconcessies.

Zo vindt Rover onder andere de ruimte die NS in de vervoerconcessie krijgt om extra hoge spitstarieven in te voeren “een verwerpelijke zaak”. “Als de reiziger geprikkeld zou kunnen worden op een ander tijdstip te reizen, zal de huidige drukte in de trein daar al aan bijdragen.” Rover vindt het verder principieel onjuist dat bij de doorberekening van een verhoogde gebruiksvergoeding in de tarieven een extra opslag wordt toegepast om NS te compenseren voor de vraaguitval. Hiermee betalen reizigers voor het wegblijven van andere reizigers als gevolg van prijsverhogingen van NS. “Dit kan niet de bedoeling zijn”, aldus Rover.

Rover ziet daarnaast graag dat samenwerking met (alle) andere vervoerders wordt opgenomen om zeker te zijn van een omleidingsroute bij stremmingen, zonder extra kosten voor de reiziger. Ook wil Rover dat de binnenlandse tarieven van internationale treinen gelijk worden getrokken met de binnenlandse NS-tarieven.

In de beheerconcessie voor ProRail wil Rover een oplossing zien voor de vele keren dat het spoor niet beschikbaar is wegens werkzaamheden, dagelijkse sein- en wisselstoringen en spoedreparaties. Rover vindt dat ProRail scherper moet worden aangestuurd op het verminderen van hinderrijke storingen. Daarnaast vindt Rover het gewenst dat informatie over de punctualiteit en uitgevallen treinen ook per traject en/of treinserie beschikbaar is.

Lees hier de brief van Rover aan de Tweede Kamer.