Sneeuwdrama spoor houdt aan
Een dag na de sneeuwval houdt het spoordrama volop aan. De infrastructuur van het spoor blijkt totaal niet opgewassen tegen vrieskou waardoor geen normale treindienst gereden kan worden. Rover wil dat er een onafhankelijk onderzoek komt naar het winterse falen van de spoorsector en zal de Tweede Kamer hierom verzoeken.
Hoewel NS zaterdagochtend aankondigde een grotendeels normale dienstregeling te zullen rijden, liet het spoor het al snel weer afweten. Een combinatie van defecte treinen en vooral extreem veel sein- en wisselstoringen ontregelden de treindienst waardoor vele reizigers gestrand raakten. Vooral stations Schiphol en Utrecht CS raakten vrijwel onbereikbaar.
Treinreizigers hadden het niet makkelijk, vooral niet op de zwaar getroffen stations Schiphol en Utrecht CS. Omroepberichten gaven vaak andere informatie dan medewerkers, treinen veranderden plots van bestemming, bomvolle treinen die klaarstonden voor vertrek werden toch maar geannuleerd en alternatief vervoer werd niet geregeld. Daarnaast waren er ook nog de “gewone” werkzaamheden aan het spoor. Veel reizigers moesten hun toevlucht zoeken tot een taxi of vriend met auto.
Wie het ook niet makkelijk hadden, waren de spoor- en servicemedewerkers die hun best deden reizigers zo goed mogelijk te woord te staan en het spoor weer berijdbaar te maken. Een woord van waardering voor deze mensen is zeker op zijn plaats.
Na de afgelopen drie jaar is één ding duidelijk: de spoorsector is absoluut niet opgewassen tegen de winter. Niet alleen de infrastructuur laat het ieder jaar weer afweten, ook de communicatie naar reizigers blijft een probleem. Rover zal de Tweede Kamer vragen een onafhankelijk onderzoek uit te laten voeren naar het winterse falen van ons spoor.
Dienstregeling zondag en maandag
Zondag en maandag zal zeker nog met een uitgedunde dienstregeling worden gereden. Een duidelijk overzicht van deze nooddienstregeling is te vinden op treinreiziger.nl, via deze link. NS adviseert kort voor vertrek de reisinformatie op de website te raadplegen, de ervaring leert helaas dat deze niet altijd even betrouwbaar is. Er kan ook gebeld worden met 9292, de reisadviseurs zijn van de aanpassingen in de dienstregeling op de hoogte. Met een mobiel werkt actuele vertrektijden per station opvragen bij 9292 goed: voer via m.9292.nl het vertrekstation of bushalte in en er wordt getoond wat wel, niet of met vertraging rijdt. Voor de reguliere 9292-website adviseert de organisatie het volgende: voor actuele trein-vertrektijden per station, vraag dan een reisadvies op en klik op de stationsnaam. Of ga rechtstreeks gaan naar http://9292.nl/station-utrecht-centraal of bijvoorbeeld http://9292.nl/station-amsterdam-centraal .
Kruidvat
Omdat het laatste weekend dat de bekende Kruidvat-treinkaartjes geldig zijn nogal in de sneeuw is gevallen, is de geldigheid van de kaarten verlengd t/m het laatste weekend van februari.
Zie de reizigersfoto’s hieronder voor een indruk van het treinreizen van de afgelopen dagen. Klik op een foto om uit te vergroten.
Ook een foto insturen? Mail naar
Het jaarlijkse lege informatiebord op Utrecht CS. Dit jaar voor het eerst in digitale uitvoering.
Spoorboekloos rijden..
@klinkie57 via Twitter
Foto: Ernst Debets
@MrTloos via Twitter
@acconsole via Twitter
Lege displays op station Haarlem.
Foto: Tim Boric
Vrijdag 3 februari, toen de website van NS even bereikbaar was.
Foto: Dennie Kleijn
@TheHuntermedia via Twitter