Skip to main content

De BeneluxExpres en de BrabantExpres in 2020

arriengrootDe BeneluxExpres (Brussel – Antwerpen – Rotterdam – Amsterdam) en de BrabantExpres (Brussel - Brussel Airport –Mechelen – Antwerpen – Breda – Tilburg - Den Bosch) zijn in 2020 de meest betrouwbare treindiensten van Europa. In elk rijtuig is een vriendelijke conducteur die de reiziger naar zijn plaats begeleidt en vraagt of hij een kop koffie of een andere consumptie wil. Uiteraard is er Wifi in de trein. Vanwege de grote drukte reserveren de meeste reizigers een zitplaats met hun mobiele telefoon. Een enkeling die daar geen tijd voor heeft gehad wordt door de conducteur op een vrije plaats gewezen. In het kader van een werkgelegenheidsproject zijn de treinstellen verbouwd om soepel rolstoelen en fietsen mee te kunnen nemen. Gelijktijdig is er een rek gebouwd voor de zware bagage van luchtreizigers op weg naar Schiphol of Brussel Airport.

Het tariefsysteem is perfect. Alle kortingen in België en in Nederland worden automatisch verwerkt in het kaartje dat met een code in de mobiele telefoon is af te lezen. Het maakt niet uit of er gereisd wordt met de Beneluxexpres, de Brabantexpres, de Thalys of via Roosendaal. De reiziger staat centraal en niet de spoorwegonderneming. Kaartjes van Delft naar Dixmuiden zijn net zo makkelijk te kopen als van Rotterdam naar Antwerpen. Reizigers waarvan de telefoon kapot is of die uit het buitenland komen worden geholpen door conducteurs, die geselecteerd zijn op klantvriendelijkheid. Voor een deel zijn het werkloos geworden stewardessen van de KLM.

Een kaartje met de BeneluxExpres geeft recht op aanvullende openbaar vervoer of een OV-fiets in Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen of Brussel. NMBS en NS begrijpen dat de reis niet begint of eindigt in een station. In de BeneluxExpres en de BrabantExpres reizen zakenmensen, ambtenaren op weg naar Brussel en naar Den Haag, studenten, pendelaars en dagjesmensen naar Antwerpen of Amsterdam. Voor de vaste klanten is er een rail-miles-systeem dat onder zijn eigen succes dreigt te bezwijken.

De bezettingsgraad en de stiptheid van de BeneluxExpres en van de BrabantExpres trekken nationaal en internationaal de aandacht. De Zwitserse pers verbaast zich erover dat de Zwitsers hun voorsprong op spoorgebied kwijt zijn geraakt. NS en NMBS hebben met moeite een Duitstalige PR-medewerker gevonden om de Zwitserse journalisten te woord te staan.

Een journalist van de Gazet van Antwerpen schrijft in 2020 een artikel over de geschiedenis van de trein en stelt vast dat NS en NMBS in 2013 na tien jaar bedrijfsdoofheid naar de reizigers gingen luisteren. Het onbegrijpelijke tariefsysteem van 2012 werd halverwege 2013 vervangen door een simpel systeem dat rekening hield met Belgische en Nederlandse gewoonten. ProRail en de Belgische zusterorganisatie Infrabel namen in 2013 onder politieke druk hun verantwoordelijkheid en zorgden voor een internationaal traject zonder storingen. De Gazet van Antwerpen constateert dat dit pas lukte nadat ProRail enkele gepensioneerde ingenieurs van NS had teruggevonden die Frans spraken. De Europese Commissie dwong in 2014, na herhaalde klachten van TreinTramBus en Rover, het Franse staatsbedrijf Thalys om zich aan de Europese regelgeving te houden en reizigers bij vertraging over te nemen zonder gedoe. Het aantal reizigers steeg vanaf 2013 spectaculair. Het woord Fyra werd eind 2013 als te besmet afgevoerd en vervangen door BeneluxExpres en BrabantExpres. Het reizen tussen België en Nederland werd weer een feest, aldus de Gazet van Antwerpen.

 

Arriën Kruyt
Voorzitter Rover