De dag van een gestrande treinreiziger
Er is veel kritiek op de spoorsector nu het treinverkeer voor de derde keer op en rij ernstig ontregeld raakte. Nieuw dit jaar is dat NS niet van plan lijkt excuses aan te bieden: de grote ontregelingen zijn tenslotte vooral te wijten aan het technisch falen van het spoor (lees: ProRail), aldus NS. Zonder uitgebreid onderzoek naar wat er allemaal mis ging is hier nog moeilijk een conclusie aan te verbinden, maar gezien de vele sein- en wisselstoringen valt er inderdaad genoeg op het spoor aan te merken. Maar ook de bijsturing van personeelsdiensten bleek de nodige problemen te geven. Bovendien heeft NS een belangrijke taak in de informatievoorziening en communicatie naar reizigers, en dit was ook dit jaar weer beroerd geregeld. En waarom werd er geen alternatief vervoer ingezet rond de onbereikbare stations?
Wij Rovers reizen natuurlijk ontzettend veel met het openbaar vervoer. Vandaar dat er altijd wel iemand van Rover op de eerste rang zit als er iets gebeurt zoals een sneeuwdrama. Hier volgt een persoonlijk verslag van de dag na de sneeuwbui.
Zaterdag 9 uur, Haarlem
NS kondigt aan een “grotendeels normale dienstregeling” te rijden, dus vol goede moed vertrek ik ruim op tijd naar mijn bestemming Den Bosch. De treinen naar Amsterdam zijn allemaal iets vertraagd, maar daar had ik wel rekening mee gehouden.
10 uur, Amsterdam CS
Het heeft erg lang geduurd voordat we Amsterdam binnen konden rijden omdat er drie treinen voor ons stonden, dit werd netjes omgeroepen. Eenmaal aangekomen blijkt de trein naar Heerlen/ Maastricht nergens te vinden. Uiteindelijk stuurt een omroepbericht ons naar spoor 2B. De trein die hier klaar staat, geeft zelf aan Dordrecht als bestemming te hebben. Het houdt de reizigers niet tegen. Het NS-personeel doet dit wel: iedereen moet weer uitstappen. Omdat de omroepberichten niet van gedachten veranderen, blijft iedereen maar wat doelloos rond de afgesloten trein rondhangen. Na 10 minuten komt de bestemmingswissel blijkbaar ook intern door, want de deuren gaan weer open en de trein vertrekt alsnog naar Den Bosch.
10:30 uur, Utrecht CS
In de buurt van Utrecht blijft de trein een half uur stilstaan. Er wordt niets omgeroepen, maar het zal ongetwijfeld iets met filevorming en rode seinen te maken hebben.
11.10, Utrecht CS
De trein staat al een tijd stil op Utrecht CS, wanneer een zenuwachtige reiziger zijn reisgenoten waarschuwt dat de trein opeens naar Nijmegen lijkt te gaan. Bij navraag blijkt inderdaad opeens onze bestemming veranderd, allemaal uitstappen dus. Er staat een conducteur op het perron, hij waarschuwt ons dat er geen treinen naar Den Bosch rijden en adviseert naar de stationshal te gaan. Daar eenmaal aangekomen worden we weer teruggestuurd: we moeten omreizen via Nijmegen met de trein die we zojuist hebben verlaten. Wanneer iedereen weer in de inmiddels propvolle trein staat, wordt omgeroepen dat we de trein moeten verlaten wegens het ontbreken van een machinist.
11:30 uur, Utrecht CS
Zonder succes op zoek naar een trein naar Nijmegen. Er worden meerdere treinen aangekondigd en weer geannuleerd. Het NS-personeel blijkt meer te weten dan de informatieborden: reken voorlopig maar niet op treinverkeer naar het oosten of zuiden des lands. Wel staat een trein naar Den Bosch gepland voor 12:08 uur.
12:00 uur, Utrecht CS
Hoera, er vertrekt een trein naar Den Bosch! Het is een oude bekende, want de trein denkt nog steeds dat hij naar Dordrecht gaat. De op elkaar gepropte reizigers in de trein denken daarentegen naar Amsterdam te gaan. De machinist weet niet waar hij heen gaat. Na een minuut of 10 wordt toch voor Den Bosch gekozen. Doordat alle reizigers voor Amsterdam nu weer uitstappen, kan de mensenmassa op het perron alsnog de trein in. Het duurt even om alle reizigers in de bomvolle trein te krijgen. Wanneer we er dan allemaal in staan, wordt ons gevraagd de trein te verlaten. Hij zal niet gaan rijden.
12:45 uur, Utrecht CS
Inmiddels wil ik liever weer terug naar huis, maar er gaat alleen een trein naar Breukelen en een trein naar Zwolle. Reizigers richting Den Bosch worden verwezen naar een NS-bus op het Jaarbeursplein. Ik heb een logeeradres in Den Bosch gereed, dus ga alsnog een poging wagen. Er staat inderdaad een bus gereed, helaas is deze lang niet groot genoeg om de enorme drommen reizigers richting Den Bosch te vervoeren. Dat blijkt ook niet nodig, want de bus gaat niet verder dan Geldermalsen. Er wordt nog verder gespeculeerd over een bus naar Den Bosch. Wachten dus, maar uiteindelijk komt er niets. Veel reizigers wijken inmiddels uit naar de taxi.
13:45 uur, Utrecht CS
In de lange rij voor de infobalie maar hoor al snel het antwoord op mijn vraag een paar keer voorbij komen: “Amsterdam? Helaas niet, misschien later op de dag.”
13:55 uur, Utrecht CS
Er verschijnt een trein naar Den Haag om 14:05 op het bord, zou deze uitkomst kunnen bieden? Helaas is inmiddels de batterij van mijn smartphone leeg, dus even snel terug naar de infobalie. Volgens de baliemedewerker kan ik inderdaad met deze trein naar Woerden, want daarvandaan rijdt er gewoon een trein naar Amsterdam. Jammer dus dat dit niet wordt omgeroepen.
14:10 uur, Utrecht CS
Het vertrekspoor van de trein naar Den Haag blijft akelig leeg, totdat een conducteur eigenhandig de wachtende massa komt halen: de trein rijdt wel, maar vanaf een ander spoor dan op het informatiebord staat aangekondigd. Hoera, we gaan eindelijk Utrecht verlaten!
14:30 uur, Woerden
Van een trein naar Amsterdam blijkt helemaal geen sprake, wel wordt omgeroepen dat reizigers via Woerden naar Leiden kunnen reizen. Mijn telefonische hulp (Rover-collega’s werken gelukkig 7 dagen per week) ziet op de website van NS inderdaad een trein van Woerden naar Leiden staan. In de praktijk blijkt hier al snel niets van te kloppen: er rijden helemaal geen treinen naar Leiden vanaf Woerden. Er komt alleen een vertraagde trein naar Rotterdam voorbij, laten we deze dan maar eens proberen.
15:00 uur, Gouda
Vanaf Gouda rijden alleen stoptreinen. Er komt een SLT-sprinter naar Den Haag langs, deze treinen blijken dit jaar gelukkig veel beter bestand tegen de sneeuw. Maar dat geldt dus niet voor het spoor, waardoor de SLT onderweg komt stil te staan. De grappen over plaszakken vliegen door de trein, ik had eigenlijk geen zin om uit te proberen of we daar nu inderdaad gebruik van mochten maken.
16:00 uur, Den Haag
Einde in zicht: er staat een stoptrein naar Haarlem klaar. Eindelijk terug naar huis!
17:00 uur, Haarlem
Zo’n 8 uur na vertrek weer terug bij het startpunt. Als extraatje wordt er een onterechte 10 euro geïncasseerd van mijn Weekend Vrij abonnement. De OV-chipkaartpalen kunnen zeker ook niet tegen sneeuw.
Zomaar een dagje van een treinreiziger op ons winterspoor. Gezien alle reacties die Rover via Twitter heeft ontvangen, is het een verhaal dat helaas heel veel reizigers maar al te bekend voorkomt.
Sanne van Galen