Tariefswijziging regionaal treinkaartje per 2 april
Per 2 april zal een aantal reizigers te maken krijgen met een tariefswijziging in het papieren treinkaartje. Op trajecten van regionale vervoerders gaat de regionale prijs gelden, hierbij zorgt de lange-afstandskorting dat oneigenlijke prijsstijgingen bij overstap tussen NS en regionale vervoerders worden voorkomen. Op sommige verbindingen zal de automaat of de lokettist om een routekeuze vragen. Vanaf de zomer worden de wijzigingen ook bij reizen op saldo met de OV-chipkaart doorgevoerd. Rover heeft een aantal vragen en antwoorden over dit onderwerp op een rij gezet.
De regionale tarieven gelden al langer voor reizen op saldo met de OV-chipkaart bij Arriva, Connexxion, Syntus of Veolia. Bij papieren kaartjes geldt hiervoor nu nog het NS-tarief. Vanaf 2 april wordt het regionale deel van de reis berekend tegen het regionale tarief. Toch blijft het reizen met een papieren kaartje bij een reis met overstap tussen NS en een regionale vervoerder voorlopig nog steeds goedkoper dan reizen op saldo. Dit omdat de lange-afstandskorting, die bij papieren kaartjes per 2 april meteen wordt ingevoerd, pas in de zomer bij reizen met de OV-chipkaart wordt verrekend.
De lange-afstandskorting, ook wel ‘degressie’ genoemd, houdt in dat kilometers goedkoper worden naarmate de reisafstand langer is. Dit om te voorkomen dat langere reizen erg duur zouden worden. Overstappen met de OV-chipkaart van NS op een regionale vervoerder zorgt voor een “knip” in twee of meer losse reizen, waardoor een deel van de degressie wegvalt. Het verschil kan wel oplopen tot 10 euro voor een retour tweede klas vol tarief. Rover heeft steeds aangedrongen op een oplossing, en die komt er nu: de lange-afstandskorting gaat over de grenzen van de vervoerders heen gelden. De prijzen per kilometer zullen dan per vervoerder nog steeds verschillen, maar het matigende effect voor de langere afstanden gaat daarbij niet meer verloren.
Het invoeren van de lange-afstandskorting is een direct gevolg van de uitzending van Kassa waarin Rover dit probleem in 2013 aan de kaak stelde. Ook nu zijn er wel een paar mitsen en maren waar Rover minder gelukkig mee is, zoals de verschillende invoeringsmomenten. Toch is Rover vooral blij dat het probleem nu tot een oplossing komt. Het kan niemands bedoeling zijn om reizen met een overstap tussen verschillende vervoerders te ontmoedigen door daar een extra prijskaartje aan te hangen. Het is dus goed dat er een einde aan komt dat reizigers voor zo’n overstap financieel worden ‘gestraft’.
Rover heeft nog een aantal vragen uitstaan bij de vervoerders. Achtergrondinformatie en veelgestelde vragen over dit onderwerp hebben wij op een rij gezet in een FAQ.