De Lange Termijn Spooragenda (LTSA)
Goed dat er eindelijk een visie is van het Rijk op het Spoor en het OV. Te lang heeft het Rijk het standpunt ingenomen dat de bedrijven en de lagere overheden het maar zelf moesten uitzoeken. Dit gebrek aan regie heeft ertoe geleid dat ProRail en NS uit elkaar groeiden, dat de OV-chipkaart een debacle werd in plaats van een succes en dat er een tarievenchaos is ontstaan. Het is de grote verdienste van zowel Minister Melanie Schultz als van Staatssecretaris Wilma Mansveld dat zij regie zijn gaan voeren.
Het is ook positief dat de provincies en stadsregio’s zijn aangehaakt bij de LTSA. Openbaar vervoer kan alleen maar slagen als alle overheden meewerken.
Wat ontbreekt, is een duidelijke groeidoelstelling. Het OV moet groeien om meer eigen inkomsten te genereren en om de doelstellingen van het energieakkoord van de SER te halen.
Dat voert tot een ander zwak punt van het hele verhaal. Veel reizigers zullen de trein mijden als ProRail niet in staat is om voor een betrouwbaar spoor te zorgen. Het huidige aantal sein-, wissel- en stroomstoringen dat tussen de 12 en 30 per dag schommelt, is onaanvaardbaar hoog. In 2014 en 2015 wordt de treindienst daarnaast verstoord door vele geplande buitendienststellingen, zoals nu bij Den Bosch gedurende drie weken (!). Tussen Haarlem en Beverwijk rijden nog steeds geen treinen omdat de bliksem een schakelkast heeft getroffen in Santpoort. Bliksem is niet te voorkomen, maar het is absurd dat het een week moet duren voordat de schade hersteld is. Het zoveelste bewijs dat ProRail verzaakt. Zonder betrouwbaar spoor geen groei.
De Staatsecretaris wil de doelstellingen van NS en Prorail op elkaar afstemmen. Daar is niets mis mee. Maar dit is de afgelopen jaren al zo vaak geprobeerd. Waarom zou het nu wel lukken? Het kan alleen maar lukken als de Staatssecretaris met harde hand gaat sturen en de consumentenorganisaties er echt bij worden betrokken om te zorgen dat het reizigersbelang geborgd is.
Arriën Kruyt