Skip to main content

Top 10 van irritaties aan de NS Hispeed website

fyraEen terugkerende bron van ergernis bij Rover en de reiziger, ook buiten vakantietijd, is de website van NS Hispeed. Hoewel eea aan de website in de loop der tijd wel is verbeterd, blijft de kwaliteit ver achter bij de websites van de spoorbedrijven in onze buurlanden. Rover adviseert internationale reizigers daarom altijd zoveel mogelijk gebruik te maken van de websites van de NMBS (Belgische spoorwegen) en Deutsche Bahn of de reis te boeken via de Treinreiswinkel. Hieronder een Top 10 van onze grootste irritaties aan de website van NS Hispeed.

1. Bij daadwerkelijke boeking wordt de prijs soms zonder aankondiging hoger

Na het maken van een keuze in het overzocht "Reis & Prijs" klik je op "Verder met uw bestelling" en op een van de volgende pagina's staat zonder aankondiging plotseling een hogere prijs. Of je krijgt een foutmelding te zien omdat het tarief niet meer beschikbaar is en je iets anders moet kiezen. Dit maakt het zoeken van een aantrekkelijke aanbieding er niet bepaald gemakkelijk op.

2. Geen boeking mogelijk van reizigers verschillende leeftijdscategorieën of met verschillende kortingen

Als je 26 of ouder bent en je medereiziger is nog geen 26, dan kun je bij NS Hispeed niet tegelijk boeken. Hetzelfde geldt voor een combinatie van reizigers vanaf 60 jaar en onder de 60. Of als je zelf een kortingskaart hebt en je medereiziger geen of een andere kortingskaart. Je kunt dan weliswaar apart boeken, maar dan is de kans groot dat de gereserveerde plaatsen niet bij elkaar in de buurt zijn. NS heeft aangekondigd dat dit binnenkort eindelijk mogelijk wordt.

3. Online is maar een beperkt aantal bestemmingen verkrijgbaar, ook voor het nabije buitenland

NS Hispeed voegt naar eigen zeggen ieder jaar meer bestemmingen toe aan de online boekingsmodule. In de praktijk echter ontbreken er nog steeds een heleboel. Zelfs vlak over de grens ontbreken nog steeds bestemmingen, waarvoor reizigers dan naar een van de weinige internationale balies moeten. Hoe het anders kan laat de NMBS zien: die biedt online zo goed als alle Nederlandse stations aan als bestemming. NS en NMBS gebruiken hetzelfde onderliggende systeem, dus zo moeilijk kan het toch niet zijn. NS kondigt al jaren aan dat het aantal bestemming doorlopend wordt uitgebreid, maar in de praktijk blijkt dat vrij langzaam vooruit te gaan.

4. Werkzaamheden worden soms niet, onvolledig of pas laat opgenomen

Het komt regelmatig voor dat treinen die wegens werkzaamheden niet rijden toch zijn opgenomen in de boekingsmodule. Of ze de wijzigingen worden wel opgenomen, maar pas nadat je al geboekt hebt. Dat geldt dan weliswaar als een ongeplande verstoring, maar het blijft toch knap vervelend.

5. Je hebt geen vrijheid tot het kiezen van de gewenste route

Je bent afhankelijk van wat de module voorstelt en dat is niet per se het goedkoopste.

6. Inwisselen van tegoedbonnen kan alleen op een zeer omslachtige manier

Als compensatie bij vertraging of als een tegemoetkoming na een klacht deelt NS Hispeed soms tegoedbonnen uit. Het inwisselen daarvan kan uiteraard aan het loket, maar dan gaan de bonnen deels op aan de balietoeslag. Op een andere manier inwisselen is vrij ingewikkeld: je moet de tegoedbonnen naar NS opsturen en dan krijg je uiteindelijk het geld terug. Als de bonnen tenminste niet zoekraken na het opsturen.

7. Tegelijk boeken voor twee of meer mensen kan duurder zijn dan iedere reiziger apart boeken

Als je met zijn tweeën op reis gaat en bij de boeking is er nog maar 1 goedkope plaats beschikbaar, dan zou je verwachten dat de ene reiziger die goedkope plaats krijgt en de andere een duurdere. Bij NS Hispeed online betaal je dan echter voor allebei het hogere tarief.

8. Er zijn online geen kaartjes naar de grens te koop

Deze kaartjes zijn nodig voor bv. interrailers of reizigers met een netkaart of abonnement tot de grens in de buurlanden. NS maakt reclame voor Interrail en moedigt aan om die zo veel mogelijk via internet te kopen. Als een interrailer daarna op reis wil, dan moet hij alsnog naar het loket om daar, met balietoeslag uiteraard, een kaartje naar de grens te kopen. O.a. studenten die in België studeren lopen tegen hetzelfde probleem aan: ze hebben vaak een abonnement vanaf de grens, maar het aansluitende kaartje voor het Nederlandse traject verkoopt NS alleen aan het loket.

9. Optioneel te reserveren treinen worden automatisch verplicht gereserveerd

Veel treinen hebben geen verplichte reservering. NS Hispeed reserveert echter altijd automatisch alle reserveerbare treinen en je kunt dat niet afzetten. Uiteraard betaal je daar vaak extra voor.

10. Geen reis met fietsen te boeken

Je wilt met je eigen fiets op vakantie. Dat is met enige moeite mogelijk, maar... dat is online niet te boeken. De boekingsmodule biedt geen mogelijkheid om een verbinding te zoeken met fietsvervoer, laat staan om fietsplaatsen te reserveren waar nodig. Dat kan alleen telefonisch of bij een van de steeds zeldzamer wordende internationale balies.