Skip to main content

Treinreiziger gaat bezuinigingen te hard voelen

treinreizigers2Reizigersvereniging Rover vreest dat de reiziger de dupe wordt van de € 160 miljoen die NS en ProRail van de minister moeten bezuinigen. Zo schrijft Rover in een brief aan de Tweede Kamer. Doordat NS de verhoogde gebruiksvergoeding voor het spoor aan de reiziger mag doorberekenen, zal de prijs van treinkaartjes stijgen. Ook zal de reiziger overlast krijgen van meerdere langdurige buitendienststellingen, die als bezuinigingsmaatregel worden ingevoerd. Rover vindt dat het openbaar vervoer onevenredig hard wordt getroffen in de bezuinigingsdrang van de regering en vraagt het ministerie na te denken over een langetermijnvisie voor het spoor.

Dinsdag 22 november wordt de begroting van Infrastructuur & Milieu in de Tweede Kamer besproken. In voorbereiding hierop presenteerde minister Schultz afgelopen vrijdag haar plannen voor het spoor in een brief aan de Kamer. Naast de plannen voor de nieuwe concessie vanaf 2015, waar Rover overwegend positief over is, beschreef de minister een directe bezuinigingsopdracht van € 160 miljoen voor NS en ProRail. De stelling van de minister dat de kwaliteit voor de reiziger niet door de bezuiniging zal worden aangetast, trekt Rover sterk in twijfel.

ProRail gaat de bezuiniging doorvoeren door de gebruiksvergoeding voor het spoor te verhogen, NS mag dit doorberekenen aan de reiziger. Dat betekent dus dat de prijzen van treinkaartjes meer zullen stijgen dan de inflatie. Ook willen NS en ProRail als bezuinigingsmaatregel vaker spoorwerkzaamheden gaan ‘clusteren’ in buitendienststellingen, zoals het geval is bij station Zwolle dat volgend jaar vier weken moet sluiten. Rover is fel tegen langdurige buitendienststellingen. “Goed en betaalbaar openbaar vervoer is niet alleen een kwestie van beschaving maar een vereiste om de groeiende mobiliteit in goede banen te leiden”, stelt Rover. De reizigersvereniging vraagt het ministerie in een tweede brief om naar Zwitsers voorbeeld een langetermijnvisie voor het spoor te ontwikkelen en na te leven.

Tot slot stelt Rover de minister ook vragen over het aanbesteden van stoptreinen buiten de Randstad, dat voor 2015 staat gepland.  Rover ziet vooral kansen om regionale stoptreinnetten die nu onder verschillende vervoerders vallen in één hand onder te brengen. Wel benadrukt Rover dat verdere decentralisatie onbespreekbaar is zolang er geen keiharde afspraken worden gemaakt over het éénmalig in- en uitchecken met de OV-chipkaart en het niet langer betalen van dubbel opstaptarief. “De minister blijft in haar brief en concept-beleidsvoornemen verontrustend vaag op dit punt”, constateert de reizigersvereniging. Rover zal met andere consumentenorganisaties nog een advies uitbrengen over de plannen voor de concessie vanaf 2015.