De OV-kaart voor studenten
In het regeerakkoord staat dat er drastisch bezuinigd moet worden op de OV-kaart voor studenten. Twee dagen voor de beëdiging van het kabinet sprak ik Jeroen Dijsselbloem, die mij vertelde dat deze bezuiniging in het regeerakkoord was gekomen zonder overleg met ter zake kundige Kamerleden.
De OV-kaart voor studenten werkt goed voor studenten, onderwijsinstellingen en de OV sector. Studenten kunnen dankzij de OV-kaart studeren aan een hogeschool of universiteit naar keuze en als dat nodig is ver van hun woonplaats. Zij kunnen desgewenst thuis blijven wonen en hoeven niet op zoek naar een studentenkamer, die vaak niet te vinden is. Het volgen van een bijvak bij een andere instelling - heel goed om het blikveld te verruimen - is dankzij de OV-kaart geen probleem en hetzelfde geldt voor het volgen van een stage elders. Stages zijn in vrijwel alle opleidingen een verplicht onderdeel. De OV-kaart neemt een drempel weg voor jongeren met arme ouders om te kunnen studeren. Voor de vervoerbedrijven is het een belangrijke bron van stabiele inkomsten zonder rompslomp.
De Tweede Kamer heeft terecht vastgesteld dat de OV-kaart een onderdeel is van een bredere discussie over de financiering van het MBO-, HBO- en universitaire onderwijs, inclusief het leenstelsel. De Tweede Kamer lijkt die discussie in samenhang te willen voeren. De Tweede Kamer heeft nog niet helder vastgesteld dat de er ook een samenhang is met de financiering van het OV. Een goede Maatschappelijke Kosten Baten Analyse is gewenst. Niet alles hoeft hetzelfde te blijven. De huidige OV-kaart voor studenten is een product van tientallen jaren geleden. Er is veel voor te zeggen als studentenbonden, Rover, onderwijsinstellingen en vervoerbedrijven gezamenlijk aan de slag gaan om te kijken of een andere vorm van de OV-kaart mogelijk is voor de komende tien jaar.
Arriën Kruyt
Voorzitter Rover