Skip to main content

Twitter, NS-ergernissen en irritante medereizigers

socialmediaAdriaan, oprichter van en woordvoerder namens de internetcomminuty De Smoezen van NS, schrijft iedere maand voor Rover een maandelijke update vanuit de sociale media.

Twitterende treinreizigers grijpen niet alleen naar hun telefoon wanneer het treinverkeer verstoord is of wanneer ze zich ergeren aan onduidelijke of ongeloofwaardige communicatie (“smoesjes”) rond verstoringen. Er wordt vanuit de trein over veel en veel meer zaken getwitterd. In dit artikeltje wil ik op een rijtje zetten wat de minst favoriete medetreinreizigers zijn, aan de hand van de stemmen die zijn uitgebracht op onze polls op http://facebook.com/SmoezenvanNS en geïllustreerd met enkele tweets.

De weekpolls op de communitypagina (week 7, 8 en 9) stonden in het teken van OV-ergernissen. Per poll was te kiezen uit 10 mogelijke ergernissen, waarbij op slechts één antwoord kon worden gestemd. Facebook-polls staan blijvend open, de resultaten die hieronder zijn weergegeven zijn berekend na een looptijd van 3 tot 4 dagen. Daarmee blijft het echt een mooie momentopname. (Op de drie behandelde polls zijn overigens bij elkaar inmiddels 4593 stemmen uitgebracht.)

De grootste NS-ergernis

De eerste ergernispoll was via de mail aangedragen door een NS-conducteur die wel benieuwd was naar het reizigersantwoord op de vraag “Wat is jouw grootste NS-ergernis?”. Het antwoord “Te volle treinen/Geen zitplaats beschikbaar” blijkt voor de treinreizigers de grootste NS-ergernis te zijn. Dit is niet zo vreselijk verrassend, aangezien het vrij essentieel is of je als reiziger überhaupt wel in de trein past. En ook al betaal je naar de letter voor vervoer, niet voor een zitplaats… kunnen zitten is wel net zo leuk.

roverblog2 poll1

Het was overigens niet mogelijk om meerdere antwoorden aan te kruisen. Dit houdt in dat de stemmers op bijv. ‘Kaartje kopen en niet gecontroleerd worden’ het vervelender vinden om “voor niets te betalen” dan in een van muziek weergalmende stiltecoupé te zitten of op een perron te staan verkleumen bij een grote storing. (Het kan diep zitten!)

De minst favoriete treinreiziger

Wanneer de trein rijdt, vooralsnog geen vertraging heeft opgelopen en er zitplaatsen beschikbaar zijn… is er niet altijd sprake van een verbroederend reizigers-onder-mekaarsfeertje, blijkt uit de massale reacties op onze polls. (Velen gaven overigens aan dat ze eigenlijk meerdere ergernissen aan zouden willen kruisen. De gegeven antwoorden zijn dus echt de gróótste frustraties van de treinreiziger.)

Op nummer 1 staan de reizigers die de trein al instappen, terwijl nog niet iedereen uitgestapt is. Een veelvoorkomende schending van de ‘treinetiquette’. En een teken van ofwel ontbrekend fatsoen of van ontbrekend inzicht: het is ontzettend inefficiënt om uitstappende reizigers de weg te versperren. “Mensen die de trein in willen stappen voordat jij bent uitgestapt. Mag ik die ook aanmelden bij dat meldpunt van Geert?” verzucht @huskyr op Twitter. De top-5 ziet er verder zo uit:

roverblog2 poll2

De opties 2, 3, 4 samengenomen (42.3%) geven de tweede basisbehoefte van de treinreiziger aan. Is de eerste behoefte een zitplaats, de tweede is RUST. Geen van slechte smaak getuigende muziek door de coupé laten schetteren, geen geblèr in de telefoon en dat zéker niet in de stiltecoupé. ‘Voor sommige treinreizigers is het concept 'stiltecoupe' best lastig. Denken ze soms dat de S staat voor Spreken, Snateren en Schreeuwen?’ (@mwvalkenburg), ‘Stiltecoupe klinkt als een disco, handjes in de lucht en los die heupen #ns #stiltecoupe #negermethardemuziek’ (@Wesleybreel) en te veel voorkomend: ‘Ns-conducteur zit met nedtrainer hardop te discussieren in stiltecoupe... #vandiedingen’ (@treinpassagier).

Opties die buiten de top-5 vallen, maar toch enkele tientallen stemmen hebben gekregen zijn bijvoorbeeld ‘…over mijn schouder mee zitten te lezen’ en ‘…een gesprekje met me willen aanknopen’.

De meest ergerlijke zit-/stagewoonten

De poll van week 9 ging in op de verdere gedragingen van treinreizigers. De trein rijdt, rijdt op tijd en er zijn zitplaatsen beschikbaar… Wat ergert de treinreiziger dan het meest? Wel, dat is een “aantasting” van die zitplaats. ‘Er is zoveel ruimte in de trein en precies moet er iemand naast me zitten, ruik ik zo lekker????’ vraagt @iL0VESELMA zich af. De top-5 ziet er zo uit:

roverblog2 poll3_verbeterd

Opties die buiten de top-5 vallen, maar toch enkele tientallen stemmen hebben gekregen zijn bijvoorbeeld ‘…blijven staan, terwijl er naast me nog plaats is’ en ‘…onnodig vroeg al naar de deur gaan lopen’.

Conclusie: Werkwijze van de minst geliefde medetreinreiziger

Dring de trein binnen terwijl nog niet iedereen is uitgestapt, negeer de lege banken in de stiltecoupé en ga naast iemand zitten, deel je slechte muzieksmaak met de hele coupé en voer een telefoongesprek met een blijkbaar stókdove kennis. Onderzoek heeft uitgewezen dat 99% van je medereizigers je dan hoogstwaarschijnlijk het liefst persoonlijk de trein uit zou willen zetten. (En dan houden we het netjes; twitteraars zijn niet allemaal even stijlvol in het uiten van hun frustraties.)


Moraal van het verhaal:

Zolang NS – en de andere treinvervoerders – er voor zorgen dat er treinen rijden (het liefst op tijd) dan scheelt dat meer dan de helft aan ergernissen. Wanneer er ook nog eens ruimte genoeg zou zijn in de trein, zodat er voor luidruchtige passagiers überhaupt mogelijkheid is om de stiltecoupé te vermijden, dan scheelt dat alwéér een groot deel. Wanneer wij, reizigers, vervolgens allemaal netjes wachten op uitstappers en onze geluidsproductie aan banden leggen… dan reduceren we de overgebleven treinergernissen weer met zo’n 75%.

Voor een saamhorige, goede sfeer onder de reizigers is het dus beslist niet nodig dat het hele treinverkeer stilgelegd wordt :)

Deal? Mooi.

Veel reisplezier!

 

Op de hoogte blijven van ons nieuws en de activiteiten op onze website? Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief.