Vooral uit Noord-Holland meldingen volle treinen
De eerste twee weken van januari ontving Rover 473 klachten over volle treinen. Dat zijn meer klachten dan in dezelfde periode in 2013 binnenkwamen (334). Vorig jaar werden vooral de Flevolijn en de trajecten Leiden-Rotterdam en Hoorn-Amsterdam genoemd, ook dit jaar scoren deze trajecten weer hoog in de top 10. Nieuwkomer dit jaar is station Hoorn-Kersenboogerd, waar het verdwijnen van de spits-IC sinds het ingaan van de nieuwe dienstregeling voor veel volle treinen zorgt.
De sprinter Amsterdam Sloterdijk – Uitgeest werd het vaakst genoemd als overvolle trein, gevolgd door de IC Alkmaar – Amsterdam en de sprinter Gouda – Amsterdam Bijlmer Arena. De vierde plaats is voor de IC Hoorn Kersenboogerd – Amsterdam CS. Sinds het verdwijnen van de spits-IC op station Kersenboogerd zijn de overige IC’s Amsterdam Centraal overvol. Daarnaast speelt het probleem dat sprinters Amsterdam Sloterdijk – Hoofddorp worden ingekort tot Hoorn bij vertraging, waarbij dan niet meer wordt gestopt op station Kersenboogerd. NS beloofde in december beterschap, dit lijkt echter uit te blijven.
Rover heeft de meldingen van volle treinen aan NS aangeboden.
Top 10 van de meest genoemde volle treinen:
- Sprinter Amsterdam Sloterdijk – Zaandam - Uitgeest vertrek 17:09 uur
- IC Alkmaar – Zaandam - Amsterdam vertrek 07:56 uur
- Sprinter Gouda – Woerden - Amsterdam Bijlmer Arena vertrek 07:19 uur
- IC Hoorn Kersenboogerd – Amsterdam CS vertrek 07:14 uur
- IC Amersfoort – Utrecht vertrek 08:10 uur
- Sprinter Almere Oostvaarders – Schiphol - Leiden CS vertrek 06:25 uur
- Sprinter Hilversum – Utrecht CS vertrek 07:46 uur
- IC Leiden CS – Den Haag HS - Rotterdam CS vertrek 17:50 uur
- IC Den Haag Laan van NOI – Leiden CS - Haarlem vertrek 17:31 uur
- IC Bodegraven – Utrecht Centraal vertrek 07:45 uur
Oorzaak
Maar liefst 75,9% van de reizigers wijt de drukte aan een te korte trein. 12,1% geeft aan het niet te weten. Overige reizigers wijten het aan een uitgevallen trein of vertraging.
Drukste momenten
De meeste volle treinen werden gemeld op maandag, gevolgd door de dinsdag en donderdag. 32,1% van de meldingen werd gedaan in de ochtendspits tussen 7:00 en 8:00 uur, gevolgd door 23,9% in de avondspits tussen 17:00 en 18:00 uur. 19,8% van de meldingen is gedaan tussen 08:00 en 09:00 uur. Het is traditioneel dat de meeste meldingen binnenkomen in de ochtendspits, in de middagspits gaan reizigers vaak meer gespreid van het werk naar huis.
Zitplaatsen
Reizigers geven aan hoe lang zij in de trein hebben moeten staan. Voor 24,3% was dit tussen de 15 en 20 minuten, 15,3% moest 20 tot 25 minuten blijven staan en 14,3% minder dan 15 minuten. Nog eens 9% stelde een half uur te hebben gestaan in de trein.