Website 9292: meningen verdeeld
Inmiddels hebben wel al bijna twee maanden de tijd gehad om te wennen aan de nieuwe website van 9292. Er is dan ook ontzettend veel aan de site veranderd. De meningen erover lijken nog steeds erg verdeeld: veel mensen bejubelen het nieuwe uiterlijk terwijl anderen de website veel minder toegankelijk vinden. Rover ontvangt er zelfs klachten over.
De website van 9292 deed met het basic uiterlijk al een tijdje gedateerd aan, maar dit jaar is de site geheel vernieuwd. Het woordje “ov” is uit de naam verdwenen en op www.9292.nl is nu een website te vinden die op meerdere manieren de reiziger erg heeft verrast. Met het ingaan van de nieuwe dienstregeling werd de website gelanceerd, maar half januari verdween de oude website pas en ging iedereen gebruik maken van de nieuwe site. Sindsdien zijn er veel reacties op gekomen, zowel positief als negatief.
Moderne vormgeving
De nieuwe website ziet er strak en modern uit. Grote letters en knoppen maken het eenvoudig op de website te navigeren. De grootste verbetering is te vinden in de reisplanner: bij het invoeren van gegevens doet de site meteen suggesties. Daarbij maakt het niet uit of je naar een station, bushalte, straat of attractie wil. Het plannen van een reis van deur tot deur is daarmee nog eenvoudiger geworden. Ook kan meteen actuele reisinformatie opgevraagd worden door op de naam van een station of bushalte te klikken. Daarnaast is de website nu geheel tweetalig waardoor ook anderstaligen makkelijker hun weg kunnen vinden in het Nederlandse OV. Voor de mooie vormgeving moesten echter wel wat offers worden gebracht: veel informatie is nu verborgen of zelfs verdwenen. En dit is nu juist waarover bij Rover klachten binnenkomen.
Minder mogelijk?
De oude website van 9292 was dan misschien niet zo fraai voor het oog, hij had wel een heleboel mogelijkheden. Een reis plannen tot een bushalte naar eigen keuze in de buurt van je bestemming, een OV-reis met de auto vergelijken, het reisadvies via een QR-code in de smartphone laden… opties op de oude website die het schijnbaar tegen de strakke vormgeving hebben moeten afleggen. Wie nu bijvoorbeeld zelf een uitstaphalte wil kiezen moet eerst een andere halte uit het reisadvies aanklikken, naar de kaart van de omgeving scrollen, hier klikken op “toon lijst” en kan dan pas een alternatieve halte selecteren. Een heel stuk moeilijker dan het originele “kies halte” van de oude website. Ook melden veel mensen dat ze de overzichtelijke tabel met alternatieve reismogelijkheden missen of de alternatieve opties zelfs niet kunnen vinden. Verder schijnt de website nog wat kinderziektes te vertonen, want er wordt veel melding gemaakt van lange laadtijden en database errors. Tot slot hebben ook de grote letters, die de website toegankelijker moeten maken, ook nadelen: wie meerdere reisadviezen wil uitprinten moet hier tegenwoordig een flink pak papier voor meenemen.
Toekomstplannen
Er gaat nog veel gebeuren aan de website van 9292. Zo komt er een Mijn 9292 waarin je bijvoorbeeld je vaste reistraject kunt opslaan. Er komen nog telefoonnummers van vraagafhankelijk vervoer, plaatselijke bijzonderheden in de zoeksuggesties en een kaartje met zonegebieden. Op termijn staat zelfs het toevoegen van milieu-informatie (CO2, NOX) gepland. Meer hierover is op de website van 9292 te lezen. Rover volgt de ontwikkelingen met belangstelling want de website van 9292 is onmisbaar voor de OV-reiziger. De telefoondienst meegerekend geeft 9292 maar liefst zo’n 150 miljoen reisadviezen per jaar.
De gloednieuwe Rover-werkgroep Reisinformatie zal binnenkort met 9292 de reacties van reizigers op de nieuwe website bespreken. Wilt u ons nog iets meegeven voor dit gesprek? Mail uw tips, complimenten of bezwaren mbt de nieuwe 9292-website aan