Skip to main content

‘Reiziger met korting vaak duurder uit in OV'

chipkaart

Bus- of treinrezigers die op hun OV-chipkaart een kortingsproduct hebben geladen, zijn regelmatig niet goedkoper, maar duurder uit dan reizigers die niet zo’n kortingsproduct hebben. Dit is het gevolg van slechte samenwerking tussen de verschillende vervoersregio’s in Nederland, aldus het OV loket, de onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer, in zijn rapportage over het tweede kwartaal van 2011.

Het OV loket registreert klachten van gebruikers van het openbaar vervoer en wijst al geruime tijd op het gebrek aan samenwerking tussen vervoersregio’s, zowel door de vervoerbedrijven als door de overheden die hun opdrachtgevers zijn. De afgelopen maanden zijn vooral veel klachten binnengekomen van reizigers die op hun OV-chipkaart een kortingsproduct hadden geladen.

Problemen ontstaan als reizigers van de ene vervoersregio naar de andere reizen of binnen het streekvervoer van de ene vervoerder naar de andere overstappen. Een voorbeeld is de RET in Rotterdam, die reizigers tegen betaling van 6 euro per maand een korting van 20 procent geeft. Dit kortingsproduct is alleen geldig bij de RET in de Rotterdamse vervoersregio. Wie met een andere vervoerder of buiten de regio reist, moet opnieuw het basistarief van 79 eurocent betalen. Wie geen kortingsproduct heeft en overstapt binnen 35 minuten na de start van de reis, betaalt het basistarief niet opnieuw. De enige ‘oplossing’  die de RET de reiziger aanreikt is dat deze dan maar een extra OV-chipkaart (kosten € 7,50) moet aanschaffen om te gebruiken voor reizen buiten de vervoersregio.

Een ander probleem is dat reizigers die  kortingsproducten van verschillende vervoerders op hun OV-chipkaart hebben staan, vaak in moeilijkheden komen. Als de ene kortingsregeling werkt, doet de andere het vaak niet en omgekeerd. Een probleem dat vaak voorkomt bij reizigers die bijvoorbeeld gebruik maken van de trein en vervolgens nog een stuk van de bus (in een andere vervoersregio). Ook voor dit probleem hebben de vervoerders vaak nog geen oplossing. Soms doen ze de suggestie dat de reiziger voor elk kortingsproduct dan maar een nieuwe OV-chipkaart moet aanschaffen. Het OV loket vindt dat geen goed idee: “Dat is in strijd met de basisgedachte van de OV-chipkaart.”

Het OV loket vraagt vervoerders en de overheden die hun de concessies verlenen zo snel mogelijk oplossingen te vinden voor deze problemen. “Bij het inrichten van processen en procedures in het openbaar vervoer lijken vaak de belangen van OV-bedrijven en overheden centraal te staan. Dit soort procedures moet vanuit het perspectief van de reiziger opnieuw tegen het licht worden gehouden.”

Lees de complete kwartaalrapportage op de website van het OV loket.