Skip to main content

“Integreer OV en doelgroepenvervoer”

thumb 20140321 132328Afgelopen vrijdag vond in Den Haag het Rover-symposium over krimp plaats. Onder leiding van dagvoorzitter Marc Maartens waren er diverse presentaties en discussies over krimp en de impact daarvan op het reguliere openbaar vervoer en het doelgroepenvervoer. Maar ook andere veranderingen zoals de diverse decentralisaties en de daarbij gepaard gaande bezuinigingen kwamen aan de orde.

Jan van Selm, directeur van het OV-bureau Groningen-Drenthe, vond  krimp “een lastig onderwerp” om over te praten. Volgens hem liggen er voor het OV en doelgroepenvervoer naast krimp ook diverse andere gevaren op de loer die kort samengevat kunnen worden met de woorden ‘steeds minder geld’. Manu Lageirse, topman van Veolia, sloot zich hierbij aan en ervaart het onder druk staan van diverse budgetten bij overheden zelfs als een groter probleem voor het OV en doelgroepenvervoer dan krimp. Hij denkt echter wel dat er qua efficiëntie nog het een en ander te halen valt in de sector maar dan moet de vervoerder een wat grotere vrijheid krijgen dan nu het geval is.

20140321 141056De laatste inleidende spreker, Henk Meurs, had als boodschap dat hij grote kansen ziet om de bereikbaarheid van vooral dunbevolkte gebieden op peil te houden als het doelgroepenvervoer en het OV beter met elkaar worden geïntegreerd. Meurs, in het dagelijks leven professor aan de Radboud Universiteit en directeur van MUConsult, denkt dat daardoor een win-win situatie kan ontstaan: enerzijds lagere kosten voor de overheden en anderzijds voor de reiziger meer reismogelijkheden. “Hiermee haal je bij mensen in krimpgebieden de zorg weg of ze over 5 jaar nog wel een vervoersvoorziening hebben,” aldus Meurs. Dit vereist overigens wel een behoorlijke mate van samenwerking, tussen aan de ene kant de gemeenten die verantwoordelijk zijn voor het doelgroepenvervoer en aan de andere kant provincies en stadsregio’s die over het reguliere OV gaan. Het opzetten van die samenwerking met daarbij het overstijgen van de cultuurverschillen tussen de verschillende overheden is misschien wel de grootste uitdaging om de integratie tussen OV en doelgroepenvervoer verder vorm te geven.

Ook tussen de betrokken reizigersgroepen zijn er natuurlijk verschillen. De OV-reiziger wil snelheid en betrouwbaarheid en verwacht dat de dienstregeling op de minuut klopt. Maar is deze vorm van punctualiteit te realiseren als OV in krimpgebieden wordt geïntegreerd met doelgroepenvervoer? Is het niet belangrijker te zorgen dat in ieder geval aansluitingen gehaald worden? Duidelijk is dat bij dit soort afwegingen eerst de reiziger centraal moet worden gesteld voordat er drastische aanpassingen in het systeem worden doorgevoerd.

Conclusies en presentaties

Een overzicht van de conclusies van deze dag, de presentaties van de sprekers én aanvullende informatie via het KpVV is te vinden in ons symposiumarchief.