Skip to main content

“Laat reiziger zelf oplaadbedrag OV-chipkaart kiezen”

thumb KaartautomatenLaat de reiziger zelf de hoogte van het bedrag bepalen dat hij op de OV-chipkaart wil zetten. Dat advies geven de consumentenorganisaties in het Locov* aan NS. NS wil de oplaadbedragen in de automaat wijzigen, de consumentenorganisaties zien echter liever een vrije keuze.

Reizigers die via de NS-automaat saldo op hun OV-chipkaart laden kunnen op dit moment kiezen uit bedragen van 1 euro, 5 euro, 10 euro en hoger. Veel reizigers kiezen ervoor om 4 euro op de kaart te laden, hiervoor moet dus vier keer 1 euro in de automaat worden gestopt. Om dit minder omslachtig te maken, wil NS het minimumbedrag in de automaat nu wijzigen naar 4 euro.

De consumentenorganisaties vinden het prima om een keuzemogelijkheid van 4 euro aan de automaat toe te voegen, maar zien de 1 euro-optie niet graag verdwijnen. “De mogelijkheid om één euro te laden wordt zeer gewaardeerd door diegenen die net te weinig saldo hebben om in te kunnen checken. Maar ook reizigers die slechts een kleine reis gaan maken of die alleen contant geld hebben (onvoldoende saldo op bankpas) waarderen deze optie”, stellen de consumentenorganisaties.

NS krijgt het advies het oplaadbedrag van één euro te handhaven en het oplaadbedrag van vijf euro naar vier euro te verlagen. Het liefst nog zien de consumentenorganisaties hiernaast een optie waarmee de reiziger zelf de hoogte van het op te laden bedrag kan bepalen, zoals dit bijvoorbeeld ook in pinautomaten zit: ”Dit lijkt ons een mooie aanvulling op de standaard oplaadbedragen”.

Update
NS heeft inmiddels in een besluit laten weten de optie om elk willekeurig bedrag op te kunnen laden, serieus te zullen onderzoeken. Ook wordt onderzocht of het saldo in één keer kan worden aangevuld tot 4, 10 of 20 euro. Wel verdwijnt de optie om €1 op te laden en wordt het minimumbedrag hiervoor €4. Rover betreurt het dat de €1-optie niet in afwachting van het onderzoek in stand wordt gehouden, maar hoopt dat het onderzoek snel positieve resultaten zal opleveren.

*In het Locov wordt de consument vertegenwoordigd door Rover, de ANWB, Consumentenbond, Fietsersbond, LSVb, Ieder(in) en CSO