Skip to main content

Nieuwe dienstregeling in met aantal verlengde treinen

nov trein

Met het ingaan van de nieuwe treindienstregeling volgende week, wordt een aantal veelbeklaagde overvolle treinen door NS verlengd. Het gaat hierbij om:

  • IC Nijmegen (16:12)  -  Arnhem (16:33)  -  Utrecht Centraal (17:12)  -  Amsterdam Centraal (17:42)  -  Alkmaar (18:50)  -  Den Helder (18:56)
  • IC Zwolle (6:49)  -  Arnhem (7:54)  -  Nijmegen (8:18)  -  s-Hertogenbosch (8:50)  - Tilburg (9:07)  -  Roosendaal (9:39).
    Per 5 januari wordt de IC Zwolle – Roosendaal vertrektijd 06:19 uur ook verlengd.
  • IC Enkhuizen (16:54)  -  Hoorn (17:20)  -  Amsterdam Centraal (18:01)  -  Amersfoort (18:37)  -  Apeldoorn (19:03)  -  Deventer (19:13)
  • IC Amsterdam (16:37) – Utrecht Centraal (17:08) - s-Hertogenbosch (17:39) – Maastricht (19:05)
  • IC Den Haag (16:54) – Amersfoort (17:53) – Deventer (18:30) - Enschede
  • Sprinter Rhenen (7:09)  -  Utrecht Centraal (7:49)  -  Breukelen (8:00)  -  Amsterdam Centraal (8:31)

Ook Arriva verlengt een aantal treinen, met ingang van 5 januari. Het gaat hierbij om ma t/m vr de treinen Zwolle - Emmen vertrektijd 16:20 en 16:33 uur en Emmen - Zwolle 07:48 uur. Daarnaast wordt de maandagochtenddienst Emmen - Zwolle van 08:15 uur versterkt.

Drukke herfst
De traditioneel drukke herfstmaanden (september, oktober, november) leverden Rover ruim 14.000 meldingen over overvolle treinen op. Een forse toename ten opzichte van vorig jaar, maar dit is dan ook het eerste jaar dat reizigers gebruik konden maken van de app voor ons meldpunt volle treinen. Het was de eerste herfst waarin NS maximaal de materieelreserves inzette om meer zitplaatsen te bieden.  Circa 30% van de treinen in de ochtend- en avondspits werden hierdoor langer gepland dan tijdens herfst 2013 (+6000 zitplekken).

Toch hebben we ook deze herfst weer meldingen gezien van reizigers die soms met tientallen tegelijk op het perron moesten achterblijven. De afgelopen weken is er bovendien meerdere mailen overlast geweest door “beperkingen in de materieelinzet”. Het ziet er naar uit dat de 60 extra sprinters die NS eind 2016 op het spoor verwacht, niets te vroeg besteld zijn. Maar ook dagelijkse sein- en wisselstoringen en andere problemen als zelfdodingen op het spoor zorgden ook deze herfst weer voor een flink aantal verstoringen in de dienstuitvoering. En een enkele verstoring kan grote gevolgen hebben wanneer treinen nog urenlang korter dan gepland voorrijden.  

Regionaal
Naast onder meer bovengenoemde overvolle NS-treinen werden deze herfst ook treinen van regionale vervoerders via de Rover-app gemeld. Met grote afstand van NS komt Arriva als tweede drukke vervoerder uit de bus. De meestgenoemde regionale trajecten zijn:

  • Stoptrein Arnhem – Doetinchem – Winterswijk in beide richtingen
  • Stoptrein Venlo – Nijmegen
  • Stoptrein Zutphen – Winterswijk in beide richtingen
  • Stoptrein Dordrecht – Gorinchem

Arriva heeft deze herfst juist extra ruimte geboden in de treinen rond Groningen, waarover dan ook slechts een minimum aan meldingen binnenkwamen.

Voorlopig zijn we er nog niet van af
Voorlopig valt niet te verwachten dat reizen in de spits meer comfortabel zal worden. NS blijft benadrukken dat staan in de spits er nu eenmaal bij hoort. Pas in 2017 wordt het minder druk door meer treinen op het traject Eindhoven - Amsterdam, stelt NS-topman Timo Huges tegen de Telegraaf. Rover ziet in het gebrek aan comfort tijdens de spits een extra reden om juist geen extra hoge spitstarieven te overwegen.

Zorgt de nieuwe dienstregeling straks voor overvolle treinen? Laat ons weten via www.volletreinen.nl, of onze app voor android of iPhone.