IJs en weder dienende
Voor de tweede keer binnen enkele dagen lag het treinverkeer op grote schaal plat. Donderdag was het een storing in het computernetwerk van ProRail in Utrecht, zaterdag de ijzel.
We weten dat ijzel een probleem is voor het trein- en tramverkeer. Er vormt zich een laagje ijs rond de draden van de bovenleiding, waardoor treinen en trams moeilijk stroom krijgen. De knetterende vonken zijn een mooi schouwspel, maar wanneer de ijsafzetting te dik wordt komt de trein niet meer weg. Na langdurige stilstand kunnen de stroomafnemers ook aan de stroomdraad vastvriezen. Als men dan toch probeert te rijden, is de kans op schade groot.
Is daar niets tegen te doen? Jawel, je kunt bijvoorbeeld ’s nachts treinen laten rijden om ijsafzetting tegen te gaan. En vroeger werd door middel van speciale ‘ijzelschakelingen’ een kortsluiting gemaakt via de bovenleiding, waardoor de draden warm genoeg werden om het ijs te laten smelten. Maar dat kon alleen als er geen treinen reden.
Een probleem bij nachtelijke ijzel kan ook nog zijn dat het treinpersoneel door gladde wegen niet op tijd op het werk kan zijn. Mogelijk heeft dit eveneens een rol gespeeld.
Hoeveel voorzorgsmaatregelen er in deze situatie mogelijk waren en daadwerkelijk genomen zijn, weten we nog niet. Dat het ’s nachts op grote schaal zou gaan ijzelen en sneeuwen, zat vrijdag al wel in de weersverwachtingen. Voor het zuidoosten had NS ook al een beperkte dienstregeling aangekondigd. Vanzelfsprekend wil Rover weten hoe het komt dat NS en ProRail deze omstandigheden niet de baas zijn en hebben we over deze zaken om opheldering gevraagd.
Wat reizigers vooral moeilijk begrijpen, is waarom het treinverkeer na het doorbreken van de zon en het oplopen van de temperatuur in grote delen van het land nog urenlang vrijwel plat bleef liggen. Het tramverkeer in de grote steden was op dat moment allang weer op gang.
Ook de storing van afgelopen donderdag had rond Utrecht een langdurige nasleep. Natuurlijk is de planning van de treinen en het personeel op z’n moment grootschalig verstoord. Maar er is enige jaren geleden een landelijk coördinatiecentrum gekomen om de zaak beter in de greep te houden en de reizigers van adequate informatie te voorzien. Het is teleurstellend dat ook deze hele zaterdagochtend het advies aan de reizigers bleef om de treinreis uit te stellen.
NS en ProRail jubelen graag over hoge punctualiteitscijfers. Maar die cijfers zeggen helemaal niets over grootschalige uitval van het treinverkeer en de duur daarvan. Wij dagen de bedrijven uit om hun statistieken daarover ook eens te openbaren en die te vergelijken met andere landen.
Lees hier hoe NS zaterdagochtend vroeg reizigers informeerde op het station.