Commotie in Zeeland over nieuwe dienstregeling
Rover-Zeeland heeft in de plaatselijke media gemeenten en inwoners van regio's waar het busvervoer afkalft opgeroepen, de schouders onder alternatieven als de buurtbus te zetten. Dit leidde tot veel reacties. Wat is er aan de hand in Zeeland?
Het Zeeuwse busvervoer is vorig jaar opnieuw aanbesteed. In december zou de nieuwe dienstregeling van start gaan, met Connexxion als vervoerder. Door bezwaar van Syntus heeft dit langer geduurd, nu gaat de nieuwe dienstregeling alsnog in op 1 maart. Omdat de landelijk overheid op OV bezuinigt heeft Zeeland een paar miljoen euro minder OV-geld gekregen dan voorgaande jaren en moet er dus flink worden bezuinigd. Dat treft(vanzelfsprekend) vooral de dunne lijnen. Ondanks dat wordt er met 20% minder geld toch 95% van de reizigers bediend (min of meer) als voorheen. Maar voor die overgebleven 5% moet natuurlijk wel wat worden geregeld.
Dat gebeurt voor een deel door het inzetten van buurtbussen. Dit is 2 jaar geleden al begonnen, want de noodzaak was voorzien en het opzetten van buurtbusverenigingen heeft tijd nodig. Waar en wanneer er geen gewone bus rijdt en ook geen buurtbus beschikbaar is, kan de 'haltetaxi' worden gebeld. De haltetaxi rijdt dan van halte naar (aansluit)halte, tegen OV-tarief maar OV-chipkaart en abonnementen zijn niet geldig, en er moet minstens anderhalf uur vooraf worden gebeld om te reserveren.
De Zeeuwse commotie gaat vooral over de buurtbussen, onder het motto dat daarmee betaald werk van de chauffeurs wordt afgepakt. Dat kon je nog wel zeggen van de buurtbussen die voor 1 maart a.s. rijden, na 1 maart geldt dat echt niet meer. Plaatsen waar het (nog) niet is gelukt om buurtbussen van de grond te krijgen hebben dan geen vaste bus meer, er is dan alleen nog de haltetaxi. Dat is met name het geval in West Zeeuws-Vlaanderen.
De Zeeuwse Rover-afdeling is uiteraard helemaal niet blij met de bezuiniging. Maar ze heeft in het reizigersoverleg met de provincie zowel de dienstregeling als spelregels voor de haltetaxi zoveel mogelijk kritisch gevolgd en verbeteringen aangedragen. Dat is vooralsnog niet gelukt waar het gaat over het betalen van de haltetaxi en de ongeldigheid van abonnementen, dat is een slechte zaak.
Rover-Zeeland is het niet eens met de kritiek dat de buurtbus broodroof zou betekenen. Als er geen buurtbussen rijden komt er heus geen gewone bus voor terug. Het is geen keuze tussen een betaalde chauffeur en vrijwilligerswerk, maar een keuze tussen vrijwilligerswerk en géén bus. "Als je busverbindingen met grotere plaatsen wilt behouden, dan zul je samen iets moeten organiseren. Anders wordt het stil." Stelt Gerda Spaander van Rover-Zeeland.