Skip to main content

Zaanlijn meest beklaagde volle trein 2014

thumb 01 sprinter utrecht - hilversum 2De sprinter Amsterdam – Zaandam – Uitgeest, de Zaanlijn, is de meest beklaagde volle trein in 2014. Dat blijkt uit een analyse van de jaarcijfers uit ons meldpunt volle treinen. Ook de sprinter Amsterdam – Breukelen – Woerden doet het slecht. Toch zien we dat de problematiek het afgelopen jaar de volle aandacht van NS heeft gehad.

> Lees ook het artikel in het AD

Het meldpunt volle treinen heeft er duidelijk aan bijgedragen het probleem van overvolle treinen bij zowel vervoerders als politiek op de kaart te zetten. Afgelopen najaar zette NS 6.000 extra zitplaatsen (t.o.v. 2013) in. De meldpunt volle treinen app kwam tot stand in samenwerking met NS, die zelf ook een druktemelder lanceerde. “De twee apps helpen ons onze prognoses te verbeteren en door de meldingen van reizigers kunnen we treinen verlengen”, stelt NS. “Op basis van deze meldingen zijn afgelopen najaar en begin 2015 bijvoorbeeld 13 treinen verlengd. Ook worden prognoses voor komend jaar er mede op aangepast waardoor impact nog breder is op langere termijn”.  

Desondanks is het probleem nog lang niet opgelost. In de laatste maanden van 2014 kwamen al 17.000 meldingen over volle treinen binnen (waarbij het lanceren van de app voor een fikse toename heeft gezorgd). Veel beklaagd waren vooral de sprinter Zaandam – Amsterdam  vertrektijd 08:13 en 08:43 uur, sprinter Amsterdam Bijlmer Arena- Breukelen vetrektijd 17:34 uur, IC Hoorn – Amsterdam 08:20 uur en IC Nijmegen – Den Bosch om 07:18 en 07:48 uur. De Flevolijn verdween in de loop van 2014 uit de top 10.

De SLT-sprinters op de Zaanlijn riepen veel klachten op. De metro-achtige treinen zijn gemaakt om veel mensen staand te vervoeren. “Staan hoort er gewoon bij op korte trajecten,dat is voor bus, tram, metro niet anders op korte afstanden” stelt NS hierover. Dit vraagt erom om het verschil tussen een trein en metro dan ook te verkleinen: in het programma hoogfrequent spoor (“spoorboekloos rijden”) gaat alle aandacht uit naar iedere 10 minuten een intercity, terwijl de sprinters wellicht belangrijker zijn. Want is het nou echt nodig om iedere 10 minuten naar de andere kant van het land te kunnen reizen?

Het aantal reizigers neemt nog steeds toe met Amsterdam als drukste station van Nederland. Dat vraagt om een hoogfrequente ontsluiting van de Randstad, juist op korte afstanden.