Zwartrijdersboetes OV-abonnementhouders moeten onmiddellijk stoppen
Vervoerbedrijven mogen geen boetes geven aan abonnementhouders die vooraf hun reis hebben betaald, maar vergeten zijn om in te checken. Dit blijkt uit juridisch onderzoek, dat Rover liet uitvoeren via Rechtspraak.nu. Rover en de Consumentenbond roepen vervoerders en politiek in een brief op ervoor te zorgen dat het onterecht beboeten van deze groep reizigers onmiddellijk stopt.
Reizigers met een geldig vrij reizen-abonnement of een studentenkaart worden door sommige vervoerders bij een vergeten check-in beboet voor “zwartrijden”, ondanks dat deze reizigers via hun abonnement de reis al helemaal betaald hebben. De regels verschillen veel per vervoerder, zo kan bij NS het boetebedrag achteraf teruggevraagd worden terwijl Connexxion en HTM een “rituitrijkaart” verkopen waarbij geen bezwaar tegen de boete kan worden aangetekend.
Rover en de Consumentenbond vinden deze omgang met OV-abonnementhouders niet acceptabel en zien zich hierin gesterkt door de uitkomst van een juridische analyse, dat via crowdfundingplatform Rechtspraak.nu werd uitgevoerd. Uit de juridische analyse blijkt dat een afgekocht reisrecht altijd toereikend is voor de te maken reis en daarmee voldoet aan de wettelijke eisen voor een geldig vervoerbewijs. Een boete voor zwartrijden kan daarom niet aan de orde zijn.
Maatregelen
Rover en de Consumentenbond roepen vervoersbedrijven en staatssecretaris Mansveld (infrastructuur en milieu) op onmiddellijk een einde te maken aan deze boetes voor abonnementhouders. Het gaat hierbij om abonnementhouders met een vrij reizen-abonnement als het OV-jaarabonnement, Altijd Vrij, de studentenkaart en abonnementen als Weekend Vrij en Dal Vrij tijdens de vrij reizen-dagen.
Rover en de Consumentenbond hebben al eerder kritiek geuit op de gang van zaken rond de invoering van de OV-chipkaart. Hoewel de meerderheid van de reizigers overwegend positief is over de ov-chipkaart, lopen nog veel individuele reizigers tegen problemen aan. Voor een te grote groep reizigers is reizen duurder en ingewikkelder geworden, constateren de belangenorganisaties. De onterechte boetes voor vergeetachtige abonnementhouders zijn een illustratie van een OV-chipkaartbeleid waarin de reiziger niet centraal staat.
Regionale vervoerders
In de media is enige ophef ontstaan over de OV-boetes en inmiddels worden er zelfs Kamervragen gesteld. In de media wordt vrijwel exclusief gewezen naar NS. Hoewel het vaak NS-abonnementen betreft (Weekend Vrij, Dal Vrij etc) zijn het vaak met name de regionale vervoerders die abonnementhouders beboeten. En dan gaat het ook lang niet altijd over de trein. Juist in een propvolle (studenten)bus waarin reizigers proberen een zitplaats te bemachtigen wordt nogal eens het incheckpiepje gemist of het scherm van de incheckapparatuur niet goed afgelezen en maken reizigers snel een vergissing. Dit is dan ook een probleem dat niet zomaar is opgelost door poortjes op stations te sluiten.
Afgelopen jaar ontving Rover 65 klachten van abonnementhouders over onterechte boetes. Dit heeft met name betrekking op Connexxion, HTM, U-OV, NS en Arriva.
Overigens heeft NS officieel een coulancebeleid voor abonnementhouders die niet inchecken. Toch gebeurt het ook bij NS nog wel eens dat abonnementhouders met een gemiste check-in uit de trein worden gezet of worden beboet. Het bedrag van deze boetes is via de NS-klantenservice terug te vragen, mits de boete wel eerst is betaald.