Verbeteringen in NS-dienstregeling Noord-Holland
Op eerder aandringen van Rover zal NS per 14 juni de dienstregeling op een aantal punten verbeteren. De Sprinter Amsterdam – Zandvoort wordt sneller doordat de wachttijden in Haarlem worden ingekort. De intercity Amsterdam – Enkhuizen zal in de avondspits weer stoppen op Hoorn Kersenboogerd. Over beide zaken heeft NS nu advies gevraagd aan de consumentenorganisaties.
Zandvoortsprinter
Door een conflict met goederenvervoer van en naar Beverwijk moet de Sprinter Amsterdam – Zandvoort nu nog in 13 gevallen per dag 10 minuten wachten op station Haarlem. Rover heeft erop aangedrongen dit stationnement te verkorten, volgens berekeningen van Rover zou dit mogelijk zijn bij een ander gebruik van perronsporen in Haarlem. NS en ProRail hebben dit voorstel nu overgenomen. Hierdoor krijgt een aantal Sprinters, waaronder de voor forenzen belangrijke Sprinter van 17.49 uit Amsterdam Centraal, weer de normale korte halteertijd. Bij de overige treinen gaat de stationnementstijd terug van 10 naar 6 minuten.
Bij capaciteitsconflicten zoals deze zou het stadsgewestelijk reizigersvervoer voorrang moeten krijgen boven goederenvervoer. De consumentenorganisaties dringen er in het advies over dienstregeling 2016 dan ook bij NS op aan de resterende 6 minuten wachttijd ook uit de dienstregeling te halen. NS heeft toegezegd zich hiervoor maximaal te zullen inspannen.
Hoorn-Kersenboogerd
Vanaf 14 juni stoppen de extra spits-intercity’s Amsterdam-Enkhuizen in de avondspits weer in Hoorn Kersenboogerd en krijgen de reizigers hier dus weer wat broodnodige ruimte en meer reismogelijkheden terug. De stop van spits-intercity’s op Kersenboogerd verviel in 2014 omdat er geen passende dienstregeling meer kon worden gemaakt vanwege onder meer werkzaamheden bij Schiphol. Sindsdien komen er uit zowel de ochtend- als avondspits regelmatig klachten over overvolle sprinters uit Hoorn Kersenboogerd. Rover blijft er dan ook op aandringen ook de stop in de ochtendspits zo spoedig mogelijk te herstellen.