Skip to main content

Veel klachten over volle treinen rond Gouda

Juni volletreinen ic utrecht den haagMet het aanbreken van het voorjaar is het aantal klachten over overvolle treinen afgenomen. Het eerste kwartaal van 2015 kende veel grote storingen en vertragingen, maandelijks kwamen er meer dan 2000 meldingen over overvolle treinen binnen. In april waren dit nog 1808 meldingen, in mei nog “slechts” 1247. Vooral het traject Gouda – Den Haag CS wordt deze laatste maanden veel beklaagd.

Station Gouda is afgelopen maand de top 5 van meest beklaagde drukke stations binnengekomen en staat hierin nu naast stations Utrecht CS, Amsterdam CS, Amsterdam Amstel en Den Bosch. Het traject Gouda – Den Haag komt maar liefst 3 keer voor in de top 10:

Top 10 beklaagde volle treinen, april en mei 2015:

  1. IC Gouda – Den Haag CS vertrektijd 08:19 uur
  2. IC Amsterdam CS – Utrecht CS vertrektijd  18:38 uur
  3. IC Utrecht CS – Amsterdam Bijlmer Arena vertrektijd 08:13 uur
  4. IC Gouda – Den Haag CS vertrektijd  08:04 uur
  5. IC Almere Centrum – Duivendrecht vertrektijd  06:57 uur
  6. IC (Haarlem) Leiden Centraal – Den Haag CS vertrektijd  vanaf Leiden 08:35 uur
  7. IC Amsterdam CS – Hilversum vertrektijd  17:31 uur
  8. IC Gouda – Den Haag CS vertrektijd  07:49 uur
  9. IC Amsterdam Bijlmer Arena – Utrecht CS vertrektijd 18:00 uur
  10. IC Hilversum – Duivendrecht (-Schiphol) vertrektijd 18:23 uur

Juni volletreinen citaatnieuwMogelijk houden de vele klachten over Gouda verband met het vaker combineren en splitsen van de IC's richting Den Haag en Rotterdam op stations Gouda en Utrecht. Het combineren en splitsen kan ook leiden tot vertragingen en soms verkeerde perroninformatie in Utrecht – beide problemen kunnen weer leiden tot extra volle treinen. Oorzaak is de verbouwing van station Utrecht, waardoor er minder spoorcapaciteit beschikbaar is.

Opvallende afwezigen in de top 10 van april en mei zijn de sprinters. Omdat sprinters, en met name SLT-treinen, zijn bedoeld voor vervoer op korte afstand wordt hier al gepland op staanplaatsen wat traditioneel tot veel klachten leidt. In april en mei had echter 73,8% van de meldingen betrekking op intercity-treinen.

Drukke momenten

Juni volletreinen citaat3De drukste momenten zijn niet verrassend: de ochtenspits tussen 07:00 en 09:00 uur is goed voor 45,3% van alle klachten. Daarna komt 21,4% van de meldingen uit de avondspits tussen 17:00 en 17:59 uur. De overige tijdvakken zijn een stuk rustiger op het gebied van klachten. De drukste dag van de week is traditioneel de dinsdag (27,5%), gevolgd door de donderdag (25,2%). In de weekenden komen bij Rover nauwelijks klachten binnen.

De helft van de reizigers die een volle treinen melden, geeft aan 15 tot 30 minuten te moeten staan in de volle trein. Voor 14,3% is dit minder dan een kwartier, terwijl 13,5% maar liefst 30 tot 45 minuten staat. 6,8% van de meldingen komen van reizigers die helemaal niet mee konden. Maar liefst 80% wijt de drukte aan een te korte trein. Deze te korte trein kan dan weer verschillende redenen hebben: naast een verkeerde planning van NS is de oorzaak vaak te zoeken bij storingen en vertragingen waardoor de oorspronkelijke materieelplanning in de soep loopt.

Juni volletreinen citaat2Alle binnengekomen meldingen over overvolle NS-treinen, zijn door Rover doorgegeven aan NS. Daarnaast verzamelt NS klachten via de eigen app en Twitter. Overzichten van overvolle treinen die NS in onderzoek heeft, zijn te vinden op deze pagina.

 

 

 Juni volletreinen Ic Amsterdam Utrecht Juni volletreinen ic utrecht den bosch 
 Juni volletreinen ic hilversum amsterdam  Juni volletreinen ic utrecht maastricht