Skip to main content

Info over incidentele dure NS-overstap kan beter

thumb Muiderpoort foto 1Reizigers met een treinabonnement ervaren al langer dat overstappen extra geld kan kosten: wie tijdens de daluren vertrekt, kan door een extra in- en uitcheck bij het wisselen van vervoerder opeens in het spitstarief terechtkomen. Nu steeds meer poortjes sluiten, kan deze situatie zich ook voordoen bij een overstap van NS op NS. Hiervoor heeft NS een klantvriendelijke regeling, maar daar wordt niet al te veel bekendheid aan gegeven.

Op enkele stations, namelijk Amsterdam Muiderpoort, Amsterdam Zuid, Hilversum en binnenkort Sittard, moet de overstappende reiziger gesloten poortjes passeren om van de ene NS-trein bij de andere te komen (geldt bij Sittard voor gebruikers lift). Dit kan flinke extra kosten met zich meebrengen: de abonnementhouder die in de daluren aan de reis is begonnen en tijdens de spitsuren overstapt, krijgt opeens te maken met het spitstarief. Op dat moment vervalt ook de langeafstandskorting en wordt opnieuw opstaptarief berekend.

Eind dit jaar moet het probleem zijn opgelost. Intussen kunnen gedupeerde reizigers zich melden bij de NS klantenservice, om een regeling te treffen waarbij al vooraf het teveel betaalde saldo wordt terugbetaald. Eerdaags moet dit proactief gaan gebeuren zodat getroffen reizigers automatisch bericht krijgen dat compensatie kan worden opgehaald bij de NS-automaat.

NS stelt reizigers te informeren over deze situatie via onder meer de website en posters op de betreffende stations. In de praktijk blijkt de informatievoorziening echter nogal karig. Zo hangt er op station Muiderpoort slechts één poster met minimalistische informatie, op een locatie waar niet veel reizigers er toevallig tegenaan lopen. Ook op de website van NS moet gezocht worden naar de juiste pagina. Vandaar dat er inmiddels ook al klachten bij Rover binnen zijn gekomen over deze situatie.

“Wij zijn niet erg onder de indruk van de informatievoorziening hierover aan reizigers”, schrijft Rover aan NS, “één poster op het gehele station (en dus ook niet bij alle perrons), slechts van één kant te lezen, is ook wel wat weinig”. Rover wil weten van NS hoe dit gaat worden verbeterd. NS heeft vorige week toegezegd hier nog op terug te komen.

Muiderpoort foto2

Amsterdam Muiderpoort: bij slechts één van de perrons hangt een poster

Muiderpoort foto 4

En je moet niet toevallig tegen de verkeerde kant opkijken!