Skip to main content

“Belang Limburgse reiziger overschaduwd door aanbestedingsschandaal”

Rover-Limburg laakt het gebrek aan inhoudelijke informatie over de nieuwe OV-concessie. De   aanbesteding in Limburg wordt overschaduwd door de gevolgen van de Abellio-fraude en juridisch getouwtrek. De reiziger komt bij dit alles niet kijken, terwijl Rover graag had meegesproken over de invulling van de nieuwe OV-concessie.

 

Als het aanbesteden aan de orde komt zegt men vaak dat de reiziger op de eerste plaats komt. Met goede hoop was Rover-Limburg aanwezig bij de Statenvergadering, maar daar was inhoudelijk geen spoor van de reiziger te bekennen. De discussie richt zich vooral op de vraag wie een rechtszaak tegen wie zal aanspannen. Ook het "level playing field" en transparantie van vervoerscijfers staan volop in de belangstelling, van de concrete dienstregeling lijkt dit vooralsnog niet het geval te zijn.

Vanaf de voorlopige concessieverlening aan Abellio in maart 2015, de intrekking daarvan en de toekenning daarna aan Arriva, hebben de reizigersorganisaties slechts informatie op hoofdlijnen ontvangen. De radiostilte rondom de vervoersplannen zal wel tot het najaar van 2015 aanhouden wanneer de rechter uitspraak doet over de door Veolia aangespannen juridische procedure rondom de rechtmatigheid van de concessieverlening aan Arriva. De rechter kan ook tot de conclusie komen dat het ongelijke speelveld aanleiding geeft om een nieuwe aanbesteding uit te laten schrijven, wat zou betekenen dat er ongeveer een jaar vertraging wordt opgelopen.

Tot het moment dat de concessie definitief verleend wordt, weten we als reizigers alleen iets op hoofdlijnen. Rover is vooral geïnteresseerd in de detailuitwerking. Rover-Limburg wacht met name op antwoord op de onderstaande vragen:

  • hoe worden de kleine kernen door het openbaar vervoer bediend?
  • hoe is de opzet van de hele dienstregeling?
  • komen er OV-servicepunten in plaats van één loket per vervoerder?
  • hoe gaat de intercitydienst in Limburg er uit zien?
  • krijgen de grensoverschrijdende spoorlijnen ook een frequentie van twee treinen per uur?
  • krijgen we in de avonduren en in het weekend twee sprinters tussen Heerlen en Sittard?
  • worden in Heerlen de treinaansluitingen verbeterd?

Tenslotte stelt Rover Limburg voor om de sprinterdienst Maastricht-Roermond te koppelen aan de treindienst op de Maaslijn. Mogelijk dat ook de sprinter Heerlen-Sittard, na koppeling in Sittard met het Maastrichtse deel, via Roermond en Venlo kan doorrijden naar Nijmegen.