Skip to main content

OV loket: "vraag geen €7,50 voor nieuwe OV-chipkaart"

thumb chipkaartReizigers met een OV-chipkaart moeten hun kaart elke vijf jaar ‘gratis’ kunnen laten vervangen. Het OV loket, de ombudsman voor beter openbaar vervoer, vraagt openbaar vervoerbedrijven om de vijfjaarlijkse bijdrage van 7,50 euro die reizigers voor een nieuwe kaart moeten betalen, te “heroverwegen”. De kosten van de kaart kunnen volgens het OV loket ook in de tarieven verwerkt worden.

OV-bedrijven vinden het logisch om reizigers eens per vijf jaar een bijdrage te vragen in de kosten van de OV-chipkaart en de dienstverlening die daarbij hoort. “Het is de vraag of dit logisch is”, aldus het OV loket. “Kosten van het ‘betaalcircuit’ van het openbaar vervoer waren er ook voor de invoering van de OV-chipkaart; deze werden toen op een andere manier verrekend.”

Klachten over de bijdrage van € 7,50 ontvangt het OV loket zeer regelmatig. Het materiaal van de kaart en de bijbehorende technologie is volgens de vervoerders na vijf jaar aan vervanging toe. Een probleem daarbij is niet alleen de eigen bijdrage die daarvoor aan gebruikers wordt gevraagd, maar ook het feit dat het overzetten van ‘saldo’ van de oude kaart op de nieuwe vaak problematisch is. Dat gaat namelijk niet automatisch.
 
Ook Rover ontvangt veel klachten over de prijs van het vernieuwen van de OV-chipkaart. Rover heeft er altijd voor gepleit de OV-chipkaart gratis aan te bieden, zonder hiervoor extra kosten in de tarieven te verwerken - de productieprijs van een OV-chipkaart is tenslotte niet veel meer dan een euro. Reizigers moeten al daarbij meer dan genoeg investeren in het opladen van de kaart met een minimaal bedrag dat voor inchecken noodzakelijk is.
 
Het OV loket doet de suggestie van de ‘gratis’ OV-chipkaart in een rapportage over het tweede kwartaal van dit jaar. In deze rapportage pleit het OV loket ook voor voorzichtigheid bij het afsluiten van stations (door de poortjes in gebruik te nemen) uit het oogpunt van sociale veiligheid. Van de 410 Nederlandse stations zullen er uiteindelijk 82 alleen toegankelijk worden voor wie gebruik maakt van zijn of haar OV-chipkaart.
In de praktijk blijken nu echter problemen te ontstaan omdat reizigers verkeerde tarieven in rekening gebracht krijgen, problemen krijgen met overstappen of poortjes in het geheel niet meer opengaan. De maatregel om poortjes uit veiligheidsoverwegingen te sluiten, noemt het OV loket op zichzelf “begrijpelijk”. “Waar echter de randvoorwaarden voor reizigers (nog) niet goed geregeld zijn, moeten de poortjes ook nog niet gesloten zijn.” Een voorbeeld hiervan is te zien op station Hilversum.
 

Download hier de rapportage van het OV loket over het tweede kwartaal van 2015.

 

Het OV loket is in 2008 door Rover met steun van het Ministerie I&M opgericht als onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer en bemiddelt bij individuele klachten.