Skip to main content

Vergeten check-outs: waar besteden de vervoerders het geld aan?

De Telegraafthumb Chipfoto2 schreef vandaag over de besteding van het geld dat bij vervoerders achterblijft doordat reizigers vergeten uit te checken en niet om teruggave vragen. Een onderzoek, uitgevoerd op aandringen van ANWB en Rover, wees vorig jaar uit dat het over de onderzochte periode van 12 maanden om zo’n 16 miljoen euro ging. In het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) van overheden, vervoerders en consumentenorganisaties zijn afspraken gemaakt over de bestemming van dit geld. De Telegraaf meldt dat tot nu toe slechts een klein deel van dit geld is besteed.

Wij herkennen niet het door De Telegraaf aan Rover toegeschreven citaat dat reizigers "geen potje" zouden willen. Rover en ANWB hadden juist graag gezien dat een fonds zou worden gevormd waaruit verbeteringen van het chipkaartsysteem voor de reiziger konden worden betaald. Het waren de regionale vervoerders en overheden die dit niet zagen zitten maar het als een regionale verantwoordelijkheid zagen om de nodige verbeteringen door te voeren. Er zijn in het NOVB daarom alleen afspraken gemaakt over de besteding van reissaldo dat achterbleef bij de spoorvervoerders. De overige overgebleven gelden hebben regionale bestemmingen gekregen. Een overzicht hiervan zal dit najaar worden gegeven en dan kunnen we hier pas de nodige conclusies over trekken.

Wel is in het NOVB afgesproken landelijk een deel van het geld aan te wenden voor systeemverbeteringen die ertoe bijdragen dat er minder geld van reizigers onterecht bij de vervoerders achterblijft. Het gaat hierbij om:

  • Proef met enkelvoudig in- en uitchecken op de Valleilijn Amersfoort – Ede-Wageningen. De aparte paaltjes van NS en Connexxion in Amersfoort en Ede zijn nu een bron van vergissingen en ergernis voor iedereen die hier in-, uit- of overstapt.
  • Een duidelijkere inrichting van in- en uitcheckpunten, daar waar geen poortjes zijn, en een betere opstelling van de paaltjes waar nodig.
  • Eén gezamenlijke website van alle vervoerders om geld terug te vragen bij een gemiste check-uit: www.uitcheckgemist.nl.
  • Verlengen van de terugvraagtermijn van 3 naar 6 maanden.
  • Een één- of meerdaagse dagkaart Amsterdam inclusief treinreis van en naar Schiphol, een concept dat mogelijk ook elders in Nederland kan worden toegepast.
  • Gratis treinreizen voor meereizende kinderen van 4 tot 11 jaar.

De eerste twee punten zitten nog in de voorbereidingsfase. Het derde punt is nog niet volledig gerealiseerd: de gezamenlijke website is in de lucht, maar voor sommige vervoerders word je hier nog enkel doorgeleid naar de website van de vervoerder. De overige drie projecten zijn gerealiseerd. Daar zijn, zoals De Telegraaf terecht schrijft, enkele projecten bij die de vervoerders al langer op het wensenlijstje hadden staan, maar zij dragen er ook het hunne toe bij om te voorkomen dat reizigers bij een gemiste check-uit teveel betalen.

Het is niet zo dat NS weigert om vergeetachtige reizigers terug te betalen. In principe krijgen reizigers bij NS en andere vervoerders het teveel betaalde geld terug als zij daarom vragen. Het gebrek aan een uniforme regeling, onduidelijkheid over het afgeschreven bedrag en administratieve rompslomp zorgen dat veel mensen echter niet zelf hun teveel betaalde bedrag terugvragen. Hier moeten nog altijd stappen gezet worden. Via het NOVB monitoren wij de voortgang van de afspraken.