Skip to main content

Geen onbelaste vergoeding woon-werkverkeer?

In het Kunduz- of lenteakkoord valt te lezen dat het woon-werkverkeer zowel per auto als per OV niet meer arriengrootbelastingvrij kan worden vergoed. Er wordt een koppeling gelegd met de permanente verlaging van de overdrachtsbelasting op huizen naar 2%. Het rijk verliest daardoor inkomsten en wil dat verlies op deze manier compenseren. De gedachte van de onderhandelaars is dat mensen dichter bij hun werk zullen gaan wonen als hun reiskostenvergoedingen belast worden. Dat zou goed voor het milieu zijn.

Juist is dat minder reizen per auto goed voor het milieu is. Onjuist is de gedachte dat mensen zullen gaan verhuizen als de fiscale vrijstelling vervalt. Verhuizen is vaak onmogelijk, omdat de partner ergens anders werkt, kinderen gebonden zijn aan scholen, sociale contacten in de huidige woonplaats belangrijk zijn of omdat het huis totaal onverkoopbaar is. Een OV-forens legt gemiddeld een afstand af van 34 km. Voor die afstand weegt een verhuizing niet op tegen de nadelen ervan.

Het effect zou wel eens heel schadelijk voor het milieu kunnen zijn. Het effect zou kunnen zijn dat de forens kiest voor de auto en dat de werkgever het woon-werkverkeer vermomt als een zakelijk ritje, dat wel belastingvrij vergoed wordt. Op het internet circuleren al de nodige trucs om er onderuit te komen. Als het echt gaat om het milieu dan wordt er natuurlijk gekozen voor het onbelast vergoeden van OV. Uiteindelijk voor de overheid ook goedkoper omdat er minder asfalt hoeft te worden gestort.

Arriën Kruyt

20 mei 2012